Wieringer Skuutje WR60

Het oudste nog varende vissersschip van Nederland.


Exploitatie Wieringer skuutje voor drie jaar verzekerd

Inhoutgevers krijgen knietje

DSC01725 (Large)STROE De stichting Skuutje WR 60 heeft haar exploitatie voor de komende drie jaar rond. Daarvoor staan tien bedrijven uit de omtrek garant. Zij werden donderdag in een feestelijke bijeenkomst in het museum Jan Lont voorgesteld.

Inhouten zijn spanten, de dwarsbalken in de constructie van schepen, bepalend voor het drijfvermogen. De tien sponsors mogen gelden als betekenisvolle bestanddelen voor het financiële drijfvermogen van het oudste nog varende vissersschip van Nederland. Inhouten zijn er in soorten; knietjes, bijvoorbeeld. Dat zijn kleine, gebogen spanten, die als verbinding dienen tussen het dek en de scheepshuid. Aan elk van de inhoutgevers werd donderdagavond in het museum Jan Lont een knietje, met een glasgravure erin verwerkt, uitgereikt.

 

Beperkte ruimte
De inhoutgevers hebben zich tevens het recht verworven eens per jaar een dagje met De Jonge Jan, zoals het skuutje is gedoopt, te gaan zeilen. Dat kan niet met een groot gezelschap; er kunnen hoogstens zes mensen mee. De geringe ruimte aan boord maakt de Wieringer skuut niet erg geschikt voor charters. De skuut verhuren aan deze of gene, waarvan ook nog even sprake is geweest, daar moet het bestuur helemaal niet aan denken.
,,Je kunt hem niet zomaar aan iedereen meegeven. Als je ziet hoe sommige mensen zeilen…” gruwt restaurateur en voorzitter Kees Hos.DSC01755 (Large)

,,Het zou al heel wat zijn als de mensen eerst eens zeilles gingen nemen, voordat ze met een boot het water op gaan. Dat kan heel goed bij de watersportvereniging Amstelmeer. Een centaur komt wel een beetje overeen met de skuut, qua vorm en tuigage. Hij vaart alleen langzamer.” Een handjevol vrijwilligers kan zelfstandig met de skuut varen. Een wat smalle basis, reden waarom voor de langere termijn wordt getracht de jeugd te interesseren. ,,We proberen dat te doen door contact te houden met de optimistenzeilschool van Amstelmeer, scouting Corvus Corone en scholen. Misschien kunnen we daar wat plezier van hebben,” hoopt secretaris Tjeerdo Wieberdink. De beperkte exploitatiemogelijkheden maakten, dat na de restauratie nogal zorgelijk naar de toekomst werd gekeken. Er moeten toch inkomsten zijn om het scheepje te kunnen onderhouden. Daarin is nu dus voor enige tijd voorzien. Er is zelfs financiële ruimte om geld te reserveren voor groot onderhoud. ,,Eens in de twintig, dertig jaar zul je het hout moeten vervangen. Van het oorspronkelijke schip is nog maar een klein stukje over,” weet Wieberdink.” Dat oude stukje hout, dat in De Jonge Jan is overgebleven, is gezaagd uit een eik, die rond 1690 in het Franse Moezelgebied moet zijn opgekomen. Dat heeft hij laten uitzoeken. Een leuk weetje, maar van wanneer het scheepje precies is, is niet te zeggen; de werfboeken van Alkema in Makkum, waar het is gebouwd, zijn verdwenen. Het moet rond 1840 zijn geweest. ,,In die periode ging de eerste trein rijden, tussen Amsterdam en Haarlem,” mijmert Wieberdink. ,,Elektriciteit en petroleum waren er nog niet. Alles ging dus nog met de hand en bij daglicht, want bij een kaars of een olielampje kun je geen schip bouwen. Ik zou best eens terug willen naar die tijd.” Hos grinnikt: ,,Dat zou je wel eens vies tegen kunnen vallen.”

Honk op de haven
Een ‘honk’ op de haven is het volgende project, waarop Skuutje WR 60 zich samen met de Vereniging Aak heeft gericht. Na de dijkversterking ruilt het dokbedrijf Luyt in de Vissershaven van plaats met de historische vaartuigen. Bij het monumentale peilschaalhuisje komt dus ook de Historische Hoek. Een gebouw van vier bij twaalf meter zou daar als werkplaats en opslagruimte kunnen dienen. ,,De gemeente Hollands Kroon vindt het prima,” aldus Wieberdink, ,,en het hoogheemraadschap heeft er geen problemen mee, als maar aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.” Daar komt nog wel een praatje bij. ,,We willen graag dat de kade daar een knik maakt, zoals op de tekening van Hans Zijm te zien is. Daardoor zouden we gemakkelijker kunnen aanleggen en wegvaren en ook wat meer kaderuimte hebben. De kademuur wordt er niet langer door. Het enige dat extra nodig is, is wat zand, maar het zal lastig zijn, dat erdoor te krijgen.”


Tekst Henk Cornelissen Wieringer courant

 

 Zie ook de pagina Inhoutgevers

Getijdetabel Den Oever

Weerstation Den Oever

 

Klik hier voor de nieuwsbrief van Oktober 2017 met de presentatie van de Wieringer Kalender 2018.

 

Vrijwilligers gezocht.

De Stichting Skuutje WR60 is op zoek naar nieuwe, met name ook jonge, mensen die helpen bij het 'reilen & zeilen' van het schip.
Of je nu goed bent in timmeren, schilderen of zeilen, iedereen is welkom.
We hopen dat met name ook jongeren (hij én zij) zich zullen aanmelden: zij zijn onmisbaar voor de continuïteit!

Aanmelden kan via het contactformulier.