Wieringer Skuutje WR60

Het oudste nog varende vissersschip van Nederland.


Voorjaarsklussen.mini Zwaardlakken IMG 4423

Ja, de eerste lente-achtige dag van dit jaar. Zon, aardige temperatuur  en dan krijgen onze vrijwilligers het op hun heupen. Zeilen, dat is wat we willen na een winter waarin niet gevaren werd. Maar voor het zover is moet er eerst gewerkt worden. En daar is het nu de tijd voor. Deze week zijn als eerste de zwaarden aangepakt. Schuren en schilderen. De komende weken komen ook de grotere klussen aan de beurt. En dan.....

resized IMG 4457Op 18 maart zijn de masten van de WR4 en de WR60 verwijderd en op schragen op de kade geplaatst. Dat is de volgende klus. De Skuut krijgt nu boordverlichting. In de  mast loopt nog een vrije buis voor de bekabeling en dat is daardoor ook simpel aan te brengen evenals het toplicht. Het is een zelfklevende strip met veel ledlichten.  Die strip zit drie maal om de masttop gewikkeld en daarna ingepakt in het dikke deel van een transparante petfles.mini DSC02248 Het geheel flink dicht gekit met witte siliconenkit. Simpel, energie zuinig en veel licht.
Op de boeg wordt een demontabele staaf aangebracht met een wit toplicht en daaronder twee zijlichten in groen en rood.  Op het achterschip komen nog twee eenvoudig te monteren zijlichten maar waar precies is nog een puzzel. resized DSC01836

20 Maart wordt de WR4 op de kade geplaatst voor onderhoud aan het onderwaterschip. En in de loop van de week neemt de WR60 die plaats in. Als alles meezit liggen beide schepen het volgend weekend weer in het water.

 

Maandag 20 maart.

resized DSC01832Omdat een klant van de werf zijn afspraak heeft afgezegd konden wij al om 10:30 uur beginnen met het hijsen van de WR4. Dit kwam ons heel goed uit omdat de toch al sterke wind nog verder zou aanwakkeren. Het regende wel gedurende de hele klus.mini DSC01839

Het onderwater schip zag er redelijk schoon uit en had weinig aangegroeide pokken. In de bun zat wel weer de verwachtte hoeveelheid modder. Na het schoonspuiten en inspectie van het schip was Kees Hos zeer tevreden met het verloop van de klus en met het vooruitzicht dat het onderhoud minder werk nodig heeft.

mini DSC01840

De volgende dag is er flink geschuurd en schoongemaakt en aan het eind van de dag was het blanke hout één maal gelakt en het onderwaterschip gedeeltelijk in de antifouling gezet. Woensdag waren we met vijf personen om het schip zover te krijgen dat hij weer te water zou gaan. Het Skuutje was verhaald en lag aan de kade op zijn beurt te wachten om op de kant gezet te worden zodra de WR4 in het water ligt.mini DSC01879 klein
Om 17:00 uur zou de kraan weer beschikbaar zijn maar omdat we een paar uur eerder klaar waren werden beide masten geschuurd en schoongemaakt.
Gelukkig bleef de WR4 drijven en werd de Skuut vlot op de kant gezet. mini DSC01919Het schoonmaken en afspuiten nam tot 19:00 uur in beslag.
Donderdag zijn er weinig mensen beschikbaar maar toch is aan het eind van de dag de helft van het schip in de BioPin olie gezet en de rest bijna klaar voor de opknapbeurt.mini DSC01957 Wel bleek op de valreep dat de grijze plekken die in het oude hout dieper geschraapt en geschuurd moeten worden omdat ze anders te donker opkleuren onder de nieuwe olie lagen. Maar met scherp geslepen verfkrabbers ging het een stuk beter dan met het botte materiaal waar we mee werkten.
Vrijdag beginnen we met drie man. Nog een stukje schuren en vervolgens de taken verdeeld. Wijnand heeft het berghout opnieuw in de zwarte verf gezet terwijl Monique en Marc met antifouling aan het werk gingen. mini DSC02017 'sMiddags kwamen Dieks en Hans erbij. Hans voor het oliën en later voor het lakken van de mast, giek en gaffel.

Zaterdag weer met vier personen. De mast gelakt, het roer afgeschaafd, de antifouling gecontroleerd en op punten bijgewerkt, het berghout onder de stempels geschilderd en rondom de derde laag BioPin gedaan. Het roer liep onder de scharnieren vast tegen de achtersteven van het schip. Bij de bouw was er genoeg ruimte gemaakt maar door vocht was het hout zodanig uitgezet dat het de werking nadelig beïnvloedde. Nu heeft het roer weer een cm speling. Ook de scharnieren van het roer zijn gesmeerd waardoor het roer nu als een vlag met de wind mee wappert. De schotten voor de bun zijn weer geplaatst. Een vroegertje vandaag.

Zondag het vlak een tweede laag antifouling geven en de vierde laag olie op het hout verzorgen.

Maandag om 09:30 uur het schip weer te water laten en terug varen naar de box bij de WVA. Gelukkig was niet te zien dat er water binnen kwam zodat we via een tochtje van 20 minuten over het meer konden aanmeren in de box naast het mini DSC02043verenigingsgebouw van de WVA. Door de mist was het dek drijfnat en moest eerst afgedroogd worden. Dat leverde ook een mooie foto op van een perfect gelakte mast vol met pareltjes. Dus tijd voor een kop koffie om vervolgens tot een uur of vier te krabben, schuren, stofzuigen en afnemen.mini DSC02053

Dieks stond er op dat het schip vandaag nog de eerste laag BioPin zou krijgen. En hij heeft gelijk want om vijf uur zijn we klaar voor vandaag en ziet het Skuutje er weer als nieuw uit.

De komende dagen telkens een volgende laag zetten tot een totaal van vier lagen. mini DSC02082Tussendoor kan het ijzerwerk een nieuw laagje rode verf krijgen.

Op acht april worden alle lijnen en vallen bij het Museum Jan Lont getaand. mini DSC02127Twee dagen later kunnen die aan de mast getuigd worden waarna de mast er weer op kan. We verwachten rond de paasdagen naar Den Oever te varen.

Alles bij elkaar hebben we nu acht dagen keihard gewerkt maar het resultaat is er ook naar. Bedankt, harde werkers.mini DSC02134

mini DSC02139Op 8 april 2017 is op het terrein van de museumboerderij Jan Lont in Stroe al het touwwerk van de Skuut getaand. De medewerkers van het museum waren om acht uur al begonnen met het opstoken van de taanketel boven een flink vuur van pallethout. mini DSC02148Rond tien uur waren wij er met alle vallen en lijnen en iets later kwam een ploeg mensen met de zeilen en mini DSC02174touwwerk van de TX33.

De lijnen van de Skuut gingen om half elf in de ketel om een half uur bruin te sudderen. mini DSC02189Na even uitlekken boven de ketel naar het droogrek waar de dampende lijnen een aantal uren kon drogen. Het weer werkte heel goed mee. mini DSC02205Een beetje wind en zon. Bij controle bleek dat vooral de dikkere lijnen in het hart nog niet goed genoeg taan hadden gekregen. Daarom zijn na het werk van de TX33 alle lijnen nogmaals in de ketel gegaan. mini DSC02206

Op 12 april hebben we drie masten overeind gezet. Als eerste werden uiteraard alle vallen ingeschoren van de WR4 en de WR60. mini DSC02217De wind trok aan maar het was nog droog en koud. Na een uurtje werken werd de mast van de WR4 op de kar getild en onder de kraan gereden. mini DSC02226Het verhalen van de WR4 tegen de wind in was nog een flinke klus. De motorboot van de watersport vereniging ligt nog al ver naar voren waardoor de boeg van de WR4 net niet ver genoeg naar voren kon. mini DSC02233Daardoor en door de windvang van de mast zelf ging het niet zo vlot maar na ruim een half uur trekken en duwen stond de mast op de juiste plaats maar nog niet recht. Later zijn de wiggen erbij geplaatst om dat euvel te verhelpen.

mini DSC02237De WR4 werd weer verhaald naar zijn eigen plekje en de Skuut werd bij de kraan aangelegd. Na de lunch met eigen koffie begon het licht te regenen. Dat maakte het werken iets minder aangenaam maar je doet er niets aan. mini DSC02242Dus ook hier hijsen en positioneren. Doordat de Skuut iets kleiner is dan de WR4 kon de boot iets verder naar voren waardoor de mast beter gepositioneerd werd en vlot op zijn plek kwam.

Als derde kwam de eigen  polyvalk aan de beurt.

Tijdens de volgende dagen zijn achtereenvolgens de motorolie ververst, het filter vervangen, de dieselolie tank gereinigd en compleet gevuld met 55 liter dieselolie en de stelling van de Skuut schoongemaakt en de planken geschuurd en in de olie gezet. Al het ijzerwerk opnieuw rood geschilderd.

En toen werd het eindelijk tijd om de zeilen aan te slaan. Dat is op 19 april uitgevoerd onder toeziend en corrigerend oog van Kees. Alle blokken zijn geborgd met muizingen, de harpsluitingen aangedraaid met een waterpomptang en tussen de bedrijven door een mede watersporter geholpen die een gaatje in zijn boot had gemaakt en zijn schip op de wal heeft gezet. Het vooronder is schoongemaakt en opgeruimd.

Ja, nu zijn we klaar om te gaan zeilen.

Getijdetabel Den Oever

Weerstation Den Oever

Vrijwilligers gezocht.

De Stichting Skuutje WR60 is op zoek naar nieuwe, met name ook jonge, mensen die helpen bij het 'reilen & zeilen' van het schip.
Of je nu goed bent in timmeren, schilderen of zeilen, iedereen is welkom.
We hopen dat met name ook jongeren (hij én zij) zich zullen aanmelden: zij zijn onmisbaar voor de continuïteit!

Aanmelden kan via het contactformulier.