Wieringer Skuutje WR60

Het oudste nog varende vissersschip van Nederland.

161023   Logo SSWR60   transparant (Custom)

Openingswedstrijd Watersport Vereniging Amstelmeer.

mini DSC02301

Klik op de foto's voor volledig scherm.

Op 30 april werd de openingswedstrijd van het vaarseizoen 2017 gevaren onder auspiciën van de Watersport Vereniging Amstelmeer. Het was goed weer. Een stralende zon en ruim voldoende wind. Het begon bij windkracht 4, oplopend tot 5 met uitschieters van 6+. Door de toch wel krachtige oostelijke wind was het deelnemersveld op voorhand al gereduceerd tot 6 kajuitjachten, een platbodem genaamd WR60 en twee Splashes. De start was om 12:00 uur.

Ook de Skuut gaf acte de présence met als bemensing Dieks, Hans, Monique en Marc. mini DSC02304Hans en Dieks hadden de Skuut om 11 uur al zeilklaar gemaakt; het grootzeil was voorzien van een reef en de fok lag ook al klaar. Om 11:30 uur verlieten we de haven ruim op tijd om met een paar extra slagen voor de startlijn, een goede opwarmer voor de crew, en voortdurend de klok in de gaten houdend goed in positie te komen. En daardoor lukte het ons om precies in het startsignaal als eerste de startlijn te passeren.

mini DSC02337Maar die voorsprong was al snel ingelopen door de moderne jachten die scherper kunnen zeilen dan onze Jonge Jan. Ook het feit dat overstag gaan met de Skuut veel tijd kost deed onze positie in het veld geen goed. En voor het gijpen moet eerst een kat in het zeil gezet worden bij deze windkracht Daarna hadden we wel goed in de gaten wat de juiste koers was naar de volgende boeien. We hoefden alleen maar te volgen.

mini DSC02316Tijdens de vaart kwam er regelmatig flinke hoeveelheden buiswater over ons heen en ook via de zelflozers kwam er flink water naar binnen.  Daardoor werd het dek iets glad wat het bewegen bemoeilijkte. En op een schuin dek lopen valt ook al niet mee. Je moest jezelf goed schrap zetten met je voeten tegen het boord om de fokkeschoot met zijn tweeën aan te trekken. Voor het mooie was er eigenlijk behoefte aan een vijfde man. Iedereen was nu zo druk met het zetten van de zeilen dat de bediening van de zwaarden er bij in schoot. Die werden telkens iets te laat gewisseld.mini DSC02351

Uiteindelijk waren we als laatste over de finish gekomen en om 14:00 uur lagen we weer aan de steiger. Wel met het gevoel dat we de show gestolen hebben. We kregen daar ook wel complimenten over. Ook onze aanwezigheid werd zeer gewaardeerd. En bij de prijsuitreiking bleek dat we als vijfde geëindigd zijn van de acht deelnemers in deze klasse.

mini DSC02360Bij het aftuigen en opruimen bleek dat het vooronder flink wat te verduren heeft gehad getuige de flinke rommel die we daar vonden. Onze spullen stonden duidelijk niet stormvast.

De totale uitslag vind u hier.

Meer foto's vindt u hier.

Getijdetabel Den Oever

Weerstation Den Oever

Vrijwilligers gezocht.

De Stichting Skuutje WR60 is op zoek naar nieuwe, met name ook jonge, mensen die helpen bij het 'reilen & zeilen' van het schip.
Of je nu goed bent in timmeren, schilderen of zeilen, iedereen is welkom.
We hopen dat met name ook jongeren (hij én zij) zich zullen aanmelden: zij zijn onmisbaar voor de continuïteit!

Aanmelden kan via het contactformulier.