Wieringer Skuutje WR60

Het oudste nog varende vissersschip van Nederland.

mini P1070978

Wierings bezoek aan de Botterdagen Elburg 7 t/m 10 september.

Op wereldreis met de Skuut WR60

Bemanning:   Marc; Monique, Hans, Henk (alleen heenreis)

Het zal een lange reis worden: De afstand Den Oever - Elburg is zeker een dag varen.

Daarom vertrekken we donderdagmorgen vroeg om 07:00u. vanuit de Marina-jachthaven; we hebben de Skuut al de avond tevoren daarheen gevaren om vertraging met de Stevinsluis te voorkomen. De windverwachting is WNW 4 à 5 bft. We beginnen voorzichtig met een gereefd grootzeil. Dat blijkt wel iets tè voorzichtig; de wind is nog niet als verwacht, dus dat rif gaat er uit en de kluiver komt er zelfs bij.

Ondertussen worden we voorbijgestoven door de HD2 en RD28 uit Den Helder. Zij hebben de motor voluit bij staan. Doen wij niet na en blijven echt zeilen. We maken rond de 4 knopen. Achter ons loopt langzaam de WR173 op en halverwege Urk voorbij om langzaam uit het zicht te verdwijnen.mini 20170910 121751

De wind neemt nu ook in kracht toe dus we besluiten om weer te reven en de kluiver er af te halen. Voor de snelheid maakt het niets uit. Wel komen er fikse golven. Monique blijkt iets minder zeevast te zijn en raakt zeeziek; gelukkig zijn we met genoeg mensen aan boord om ook aan haar zorg te besteden. Rond 16:00 varen we onder de vaste overspanning van de Ketelbrug door. Spannend of het past?....... Spinnenwebben ragen met de hemelboender!

Op het Ketelmeer is het water rustiger. Rif er weer uit, en een katje in het grootzeil om wat bolling in de fok te houden; we hebben ruime wind achter en maken meer dan 5 knopen! Monique trekt al snel weer bij.   Bij de IJsselmond buigen we af de randmeren op en zitten achter de bomen. Dan maar de pruttel aan en einde zeilen. Enige obstakel is nog de mini P1070897Roggebotsluis en rond 19:00 kunnen we aansluiten bij de Vlootschouw door het kanaal naar de haven van Elburg.

".... kijk mensen daar is ze dan; ....   de WR60....." ".... ik was al bang dat ze niet zou komen......"   "....fraai gerestaureerd door.. eh ..... ben even de naam kwijt......"   " ..... oudste varende visserschip van Nederland...."   "........"   De spreekstalmeester op de kade gaat bijna uit z'n dak met superlatieven als we de haven invaren en het zeer talrijke publiek op de kade en de afgemeerde boten applaudiseert. We worden er verlegen van. mini P1070911

Ligplaats gevonden en 'Warung Monique' verzorgt een smakelijke avondmaaltijd. Ondertussen monstert Henk af en haast zich naar de laatste trein terug naar Noord-Holland.

Vrijdag is de wedstrijddag. Meer dan 50 Botters doen mee, ieder met een ploeg van een sponsor-bedrijf aan boord. Wij doen met de Skuut niet mee aan de wedstrijd. De WR173 wel. Het is trouwens vreselijk slecht weer; erg harde wind en veel regen. Wij komen tijdens het ontbijt Karel Helder tegen; de voorzitter van de Vereniging Botterbehoud. Hij gaat ook varen met een ploeg maar heeft geen verdere bemanning met zeilervaring. De link is snel gelegd en wij varen met Karel. Hij stelt ons voor aan de groep opstappers en wijst op onze mooie Skuut die er volgens hem over twintig jaar net zo uit gaat zien als zijn BU61-botter er nu uitziet: zwart en erger; zoals een vissersschuit er vroeger uit zal hebben gezien.

mini P1070941

De wedstrijd wordt afgelast maar er wordt nog wel gevaren. Op de motor tegen wind in tot Harderwijk en zeilend terug. Zeilen op een grote botter als deze (13mtr; 18 ton) is ietsje anders dan de Skuut: polsdikke vallen en schoten en loeizware zeilen; echt het zware werk.

Ondertussen doen de opstappers zich tegoed aan het cateringpakket; natuurlijk delen we mee tot we geen broodjes haring, paling, zalm en nog meer lekkers kunnen zien. Bier en Berenburg laten we maar even....

Het heeft de hele dag flink geregend en we zijn dan ook tot op het bot nat. Op de Skuut maken we de kachel aan en vrij vlot is het lekker warm in het roefje en de meeste dingen drogen netjes. We vinden verschillende kleine lekkages in het voordek. Maar afgezet tegen de zware regen stelt dat nu ook weer niet zoveel voor.mini P1070979

Zaterdag is voor het publiek. Er is een uitgebreide "botter"-markt en de mogelijkheid om mee te varen op een van de schepen. Maar het regent nog steeds. We kunnen dus een beetje uitslapen en rustig genieten van een uitstekend verzorgd ontbijt in de hal van de Botterwerf. Alles aangeboden door de organisatie van dit evenement. Perfect; Hulde!

Het klaart eindelijk op en we melden ons aan als rondvaartboot. Binnen de kortste keren hebben we passagiers en doen we een rondje; gedeeltelijk zeilend. We krijgen er zelfs een kleine vergoeding voor; geld verdienen! Het blijft bij deze ene mini P1070996rondvaart door wederom een regenbui.

Rond de haven is veel publiek. Vele belangstellenden komen bij ons kijken en willen van alles weten. Vooral kinderen die even aan boord mogen en in het vooronder kijken zijn erg onder de indruk van de kleine leefruimte. En dat je met dat rare stuk hout achteraan kan sturen! Onvoorstelbaar!

Een ietwat deftige meneer en mevrouw zijn wel erg belangstellend en waarderen het zeer dat wij van zo ver komen om dit evenement mee te maken.

Als afsluiting is er 's avonds een diner voor schippers en bemanningen, aangeboden door de organisatie van deze botterdagen. Inclusief een hele rits toespraken; gelukkig geen lange saaie verhalen. Ook van voornoemde deftige meneer; jawel: de burgemeester....

Op het haventerrein is het 's avonds feest in de grote tent. Er davert een zware discodreun over de haven; om ca 02:00 is het over. Kort voor dat tijdstip rijdt een ladderzat knulletje vlak bij onze boot met z'n fiets de haven in. Monique en Marc staan net hun tanden te poetsen en zien het gebeuren en ondernemen een geslaagde reddingsactie. Het had veel slechter met de knaap af kunnen lopen.

Zondagochtend tijdens het ontbijt is de nachtelijke reddingsactie nog even met de organisatie besproken. Als WR60 staan we er met dit soort capriolen echter goed op.....mini P1080027

En nu dus terugvaren naar Den Oever. Er wordt nogal onstuimig weer voorspeld; zelfs een stormwaarschuwing ZW 8!   Maar we willen wel naar huis en gaan zien hoever we komen. We overleggen via telefoon en whatsapp met walkaptein Tjeerdo wat nog verantwoord is en hoe de weersverwachtingen en situatie in Den Oever is. Het lijkt mee te gaan vallen. We vertrekken 09:15; eerder is niet nodig want de Roggebotsluis draait pas om 10:00.

We varen samen op met de WR173. Ruim vóór de Ketelbrug hijsen we de zeilen; wel gereefd. De motor blijft zachtjes bijstaan. Met een straffe ZW 4 à 5 bft varen we met halve wind langs Urk richting Enkhuizen. Het eerste stuk vrij grote golven; het hobbelt. Monique heeft zichzelf aan het werk gezet en stuurt. Vooral door zo bezig te blijven heeft ze geen mini 20170910 135420last van zeeziekte. Enkele uren later ter hoogte van Enkhuizen is het water veel rustiger. We lopen dik 5, bijna 6 knopen. Voorbij het vuurtorentje van de Ven heeft onze buurman WR173 een beetje materiaalpech; zij gaan de vluchthaven aldaar binnen om een en ander te verhelpen. Voor ons begint nu het heftigste deel van de tocht. Hoge golven en forse windvlagen. Dit stuk water bij Medemblik staat er om bekend dat het er flink kan spoken. Zeil minderen is geboden; de fok er af en een flinke kat in het gereefde grootzeil. Het restje zeil wat nog staat dient nu eigenlijk alleen voor de stabiliteit; de motor doet nu volledig de voortstuwing. Er trekt nog even een bui over met extra dikke mini P1080052windvlagen. Met het vertrouwen dat onze Skuut meer kan hebben dan de bemanning en wij ons nog helemaal niet ongemakkelijk voelen gaan we vrolijk door. Ter hoogte van Oude Zeug, in de betrekkelijke luwte van de Wieringermeerdijk, is het ergste voorbij en zetten we weer zeil. Uurtje varen; Stevinsluis door en om 18:15 liggen we weer op ons vertrouwde plekje in de Oeverse haven. Verwelkomd door Tjeerdo en Kees. Een kwartier later komt ook de WR173 binnenlopen.

Wij kunnen terugkijken op een enerverend weekeinde. Het is toch een hele belevenis om als relatief onervaren schippers en bemanning een tocht als dit te ondernemen. Op pad met een kostbaar stuk historisch erfgoed en varend monument. En ook nog eens spartaans en primitief kamperen in het kleine kajuitje. Beetje zoals de vissers vroeger leefden: toen een hard bestaan; en nu doen we het voor ons plezier.......

Voor herhaling vatbaar.

Klik hier voor het fotoalbum van dit weekend. (35 foto's)

Moeilijk evenwicht te houden. (Video 1 min 13)

Windvlagen bij Medemblik. (video 1 min)

Getijdetabel Den Oever

Weerstation Den Oever

Vrijwilligers gezocht.

De Stichting Skuutje WR60 is op zoek naar nieuwe, met name ook jonge, mensen die helpen bij het 'reilen & zeilen' van het schip.
Of je nu goed bent in timmeren, schilderen of zeilen, iedereen is welkom.
We hopen dat met name ook jongeren (hij én zij) zich zullen aanmelden: zij zijn onmisbaar voor de continuïteit!

Aanmelden kan via het contactformulier.