Wieringer Skuutje WR60

Het oudste nog varende vissersschip van Nederland.



November 2011


De Stichting tot behoud van het Blazertje WR60 en de Stichting Vrienden van de Wieringer aak komen overeen dat de Stichting Vrienden van de Wieringreaak de WR 60 overneemt en terugbrengt naar Wieringen. Daar zal onder verantwoording van de Stichting Vrienden van de Wieringer aak de restauratie van de WR 60 gaan plaatsvinden.

De WR60 ligt in de haven van Hoorn klaar voor vertrek naar Wieringen

29 november 2011


Ben Cramer en Ruud Drost van de Stichting tot behoud van Blazertje WR60 brengen de WR60 van Hoorn, door de Wieringermeer naar De Haukes.

Ben Cramer en Ruud Drost varen de WR60 door de Wieringermeer.

De WR60 arriveert op het Amstelmeer.

29 november 2011


Na aankomst op De Haukes vindt de officiële overdracht van de WR60 aan de Stichting Vrienden van de Wieringer aak plaats.



Ben Cramer (Stichting Blazertje), Tjeerdo Wieberdink (Stichting Vrienden), Ruud Drost (Stichting Blazertje) en Kees Hos (Stichting Vrienden) tekenen de overeenkomst.

29 november 2011


Op De Haukes heeft Gerrit van Zoonen de kraan en de hogedruk spuit al voor ons klaarstaan. Fantastisch! Direct nadat het schip uit het water is gehesen kunnen we het afspuiten. Als je te lang daarmee wacht droogt de aanslag op en is het verwijderen ervan een veel grotere klus.



30 november 2011


Vandaag is de WR60 op de dieplader van Kaan uit Hippolytushoef geladen. Morgenochtend gaat het transport naar de Westerlanderlaan waar een kraan van Machinefabriek Luijt uit Den Oever hem op het werfweiland zal hijsen. Daarna kan de restauratie beginnen!

1 december 2011


Dankzij de fantastische hulp van de firma's Kaan uit Hippolytushoef en Luyt uit Den Oever is vandaag de WR60 probleemloos op het werfweiland aan de Westerlanderlaan aangekomen.
Ronald Helder manouvreerde de dieplader van Kaan door De Haukes en Westerland naar de Westerlanderlaan. Daar tilde Jan Luyt met zijn kraan het skuutje van de dieplader en zette hem op de 4 blokken die al klaarstonden op het werfweiland: de WR60 is aangekomen op de plaats waar de restauratie gaat plaatsvinden.





3 december 2011


Om goed aan het schip te kunnen timmeren is het noodzakelijk het schip eerst zo kaal mogelijk te maken: je hebt je handen dan vrij.
Leden van de Vereniging Aak komen helpen. De zwaarden en de schroef gaan er af, de binnenbetimmering in het vooronder moet er verder uit en de motor moet er uit.
Vooral de motor is een hele klus omdat hij zo zwaar is en eerst naar boven getild moet worden. Met behulp van een takel staat het circa 300 kg stuk ijzer aan het eind van de morgen buiten het schip. De volgende klus is de motor fundatie.





6 december 2011


Op het werfweiland is bij het informatiebord nu ook een leugenbank neergezet. Het bankje is gemaakt van de oude zwaarden. In het kader van de restauratie krijgt de WR60 ook twee nieuwe zwaarden.



7 december 2011


RTV Noord-Holland is langsgekomen. Rijdende reporter Bart Breukel stelde in 5 minuten een hele reeks vragen over de WR60 en de plannen rond het schip. Het interview werd live op de radio uitgezonden in het programma 'De Ochtend'.



21 december 2011


Op de website staan nu alle personen en organisaties die de restauratie ondersteunen. Het betreft zowel financiële ondersteuning als ondersteining met raad en daad.

28 december 2011
Regelmatig duiken oude foto's van de WR60 op.







29 december 2011
Een maand geleden arriveerde de WR60 in De Haukes. Nu, precies een maand later, ligt het schip voor het grootste deel ontmanteld op het werfweiland en is het eerste eikenhout voor de restauratie gearriveerd: twee planken van 6½ cm dik en gemiddeld 65 cm breed en één plank van drie cm dik. Alle drie de planken zijn 13 meter lang! Bij elkaar ongeveer 1,3 m³ hout.
Verder is er regelmatig belangstelling voor het restauratieproject.