Wieringer Skuutje WR60

Het oudste nog varende vissersschip van Nederland.

161023   Logo SSWR60   transp150

WR 60: Waddentocht 2019.

Herman Koopman.

01 mini IMG 20190614 164659De eerste Waddentocht met de WR 60 vorig jaar was enerverend en geslaagd. Daarom dat er ook dit jaar weer snode plannen werden gesmeed. We zouden gaan eiland hoppen en het doel van het Duitse Greetziel. In de weken daaraan voorafgaande vielen er langzamerhand steeds meer bemanningsleden af. Sommigen werden ziek anderen hadden persoonlijke redenen om niet mee te gaan. Uiteindelijk bleven drie “diehards” over, Marc, Jan en Herman. Ook de plannen moesten worden aangepast in plaats van een tocht van twee weken werd het een lang weekend van vier dagen.

Van deze drie musketiers is Marc de enige schipper. Jan en Herman zijn s.i.o.(schipper in opleiding). Marc is inmiddels zeer bedreven geworden in het schipperen op het Skuutje. Hij is bijzonder actief en alert. Alles wat ook maar een beetje niet klopt ziet hij en wordt aangepakt. Dat is heel prettig want de veiligheid staat bij ons voorop.

Zelf vaar ik inmiddels zo'n 12 jaar op het wad. Eerst met een groep vrienden op een gehuurde schuit en de laatste jaren met mijn eigen schip de grundel Luna. Dus ik heb wel wat geleerd, maar varen met het Skuutje vraagt toch meer. Daarom vond ik het heel fijn om dit jaar weer met deze bemanning op het Skuutje mee te gaan. Deze schipper in opleiding is nog niet uitgeleerd.

02 mini IMG 20190614 170443

Op vrijdag 14 juni vertrokken we vanuit Den Oever richting Harlingen. Een paar dagen van te voren hadden we het schip in orde gemaakt en het vaarplan besproken. Weggebracht en uitgezwaaid door Monique vertrokken wij rond 12 uur. 's Ochtends miezerde het nog een beetje maar al spoedig werd het droog. We hadden de wind en de stroom mee dus we schoten goed op. Omdat het laagwater was en springtij was het tij extra laag en dat merkten wij doordat we bij een ondiepte de plaat poetsten. Het was opkomend water dus dat gaf niet en we voeren vlot naar Harlingen. Het is een prachtig plaatsje met een getijdenhaven midden in de stad.

03a mini IMG 20190614 171526Wij meerden aan aan de kade en omdat daar geen drijvende stijgers waren moesten we gebruik maken van lange lijnen. Marc had twee vroegere buren uitgenodigd en al spoedig zaten we met hen gezellig aan de borrel. Ik had de dag van te voren nasi gemaakt dus toen die opgewarmd was hebben we daar heerlijk van gegeten.

De volgende ochtend regende het en hadden we weinig zin om op te staan. Maar om acht uur werd ik gebeld door een vriend, Bertus die in Harlingen woont. Hij nodigde ons uit om bij de Hema te gaan ontbijten. Wat een geweldig plan want ontbijten in de regen in het piepkleine vooronder zagen wij eigenlijk niet zitten. Zo zaten we dus even later heel gezellig met zijn 04a mini IMG 2781vieren te ontbijten. Het zou de hele ochtend regenen en wij wisten nog niet wat we wilden. Toen kwam Bertus met plan twee; een bezoek aan het Planetarium in Franeker. Ja, maar hoe komen wij daar. 'Nou' zei Bertus, 'ik breng jullie wel want ik moet daar toch in de buurt zijn'. Aldus geschiedde en zo hadden we ondanks de regen een hele leuke ochtend.

Maar ja, we wilden eiland hoppen en de eerste sprong zou Terschelling zijn. We maakten de Skuut gereed en voeren om 12 uur uit in de regen. Eerst moesten we Jan nog even oppikken die bij zijn nicht op een tjalk aan de koffie zat. Ook dat lukte en hopla, gaan met die banaan. Maar dat viel nog niet mee. Het regende flink en in de kortste tijd waren wij doorweekt. Maar het ergste was de wind, die was niet 5 Bft maar 6 met uitschieters naar 7 en die wind hadden we pal tegen. Al hotsend en 06 mini DSC03589botsend overlegden wij wat te doen. We twijfelden want in een uur waren we nog weinig opgeschoten. We werden door de stroming dicht naar een grote groene boei gevoerd en toen Marc die trachtte te omzeilen werd de kop van de Skuut door de wind gepakt en omgezet. Hiermee was het besluit genomen we gingen terug. Natuurlijk is dat dan even slikken en omschakelen, maar ieder “nadeel heb zijn voordeel” en wij maakten er een gezellig dagje in dat mooi oude Friese stadje van. 's Middags moesten de Nederlandse vrouwen voetballen en Jan en ik wilden dat wel meemaken. Dus togen we naar Hotel Zeezicht en daar was een lounge met een prachtige breed beeldscherm. Zo zaten wij prinsheerlijk in twee leren fauteuils te genieten. Toen het erg spannend werd schopte Herman haast het salontafeltje omver inclusief de heerlijke vers getapte biertjes. 's Avonds in het zonnetje op een terrasje hebben we heerlijk gegeten en was het leed van die ochtend al weer vergeten.

Maar hoe verder? Het thuisfront begon zich ook te roeren en stelde voor dat we naar Lauwersoog door zouden varen. Wij wilden toch graag naar het Oerol op Terschelling en zondag waagden wij een tweede poging. De wind en het tij waren gunstig en in ruim 5 uur voeren we op Terschelling aan. Overigens beleefden we nog wel wat avonturen op deze overtocht. Eerst begon de motor te pruttelen. Het kromme dieselslangetje was nog steeds niet vervangen. Nadat wij de tank hadden bijgevuld liep de motor weer als een zonnetje. Maar wij gingen zeilen totdat Marc ontdekte dat de klauwval rafelde. Motor aan09 mini IMG 2798 en zeil omlaag. Jan en ik dachten dat hiermee het zeilen voor deze dag gedaan was. Maar Marc pakte een mes en een bosje touw en begon direct met de reparatie met als resultaat dat wij een half uurtje later weer vrolijk verder zeilden, geweldig. De aankomst bij het 10 mini IMG 0791eiland was prachtig. Vanaf het water zagen wij het Groene strand met daarop een theatertent als rode ondergaande zon. Volgens de site Wadhavens.nl zou er voldoende plaats zijn en dat bleek te kloppen. Havenmeester Liesbeth kreeg de groeten van Hans en loodsde ons met haar rubberboot naar de steiger met andere platbodems. Het was een zwoele avond en de volle maan stond laag aan de horizon. In de haven en op het eiland heerste die gezellige ontspannen festivalsfeer en wij voelden ons er al spoedig thuis. Na de bonenmaaltijd van Herman wilden hij met Jan de duinen in om de opname van het programma Opium mee te maken. Maar waar moesten we heen? 'Hé' dacht Herman 'Laat ik dat aan die meneer daar op dat bankje vragen'. Dat bleek dus de bekende Conrad Maas te zijn; de presentator van dit programma. Wat een grappig toeval! Hij vertelde dat de eerste opname pas morgen zou zijn.

Hierop besloten Jan en Herman door te lopen naar het Groene strand om daar op het terras in de avondzon van een biertje te genieten. Wij kwamen daar in gesprek met andere 10 mini IMG 2811 2Oerolgasten en dat werd bijzonder gezellig. Terug bij de boot vonden we Marc bij de buren aan boord. We wilden namelijk onze boten omwisselen omdat wij de volgende ochtend vroeg wilden varen. Prachtig hoe zo iets dan gaat. Marc had een goed plan voor deze operatie maar al spoedig komen er allerlei buren die wilden helpen en zich er dus ook mee gingen bemoeien. De bootmannetjes waren het niet helemaal met elkaar eens wat weer tot heerlijke verwarring leidde, maar uiteindelijk kwam het allemaal goed.13 mini IMG 0825

Nu bleek dat Herman de jonge schipper van dat buurtschip van vroeger kende en dat leverde weer leuke gesprekken op.

Tijdens deze tocht heb ik ook Jan beter leren kennen. Tijdens zijn werkzame leven was Jan bollenboer en baas van vele werknemers. Nu op het Skuutje moest hij zich voegen naar de inzichten van anderen. Nu, dat is hem uitstekend af gegaan. Het leuke is dat Jan in zijn vrije tijd veel gezeild heeft op bruine schepen en ook meedeed aan de Beurtveerrace 2018 vanuit Workum als navigator op de tjalk de Hollandia van nicht Evelien. Nu zit dat racen er op het Skuutje niet zo erg in dus moest hij wel wennen aan de langzame gang. Als zweefvlieger heeft Jan ook veel kennis van wolken opgedaan en dat was voor ons weer heel leerzaam om daarover te horen. Jan was een prima maat en het was leuk om hem deze 4 dagen mee te maken.

Maandagmorgen stonden we om 6 uur op. We wilden met het opkomend tij richting Breezanddijk varen om daar na de kentering te kunnen profiteren van de ebstroom richting Den Oever.

15 mini IMG 0838We hadden de zeilen van de Skuut in werkstand gezet dus met een kat en een gij, zodat we op het water heel makkelijk de zeilen konden hijsen. Voor mij was dit nieuw en erg leuk om te leren. Helaas was de windrichting voor de terugreis ongunstig. Dus wij waren gedwongen om veel te motoren. Marc had inmiddels een noodreparatie m.b.v. een tentharing en tiewraps op het slangetje van de diesel uitgevoerd en dat werkte prima.

Zo kwamen we veel eerder dan verwacht om drie uur in Den Oever aan waar die goede, lieve Monique ons opwachtte. Ook Kees kwam toevallig langs zodat wij onze verhalen meteen kwijt konden.

Het was een mooie tocht en het waren heerlijke zeildagen. Als schipper in opleiding heb ik veel geleerd en als maat heb ik heel fijn met Jan en Marc samengewerkt. Jongens bedankt en tot de volgende vaart.

Klik hier voor de grote foto's.

1995 - Gezicht naar Zee
Een film van Petra Goedings, over vissers op Wieringen, in samenwerking met de Vereniging Aak (Wieringen)

Vrijwilligers gezocht.

20181108 122610 kopie Groot

De Stichting Skuutje WR60 is voortdurend op zoek naar nieuwe, met name ook jonge, mensen die helpen bij het 'reilen & zeilen' van het schip.
Als het zeilen met een platbodem op de Waddenzee je interesse heeft ben je welkom. Heb je geen zeilervaring? Geen probleem. Je leert de kneepjes tijdens het varen. In de winterperiode is er ook onze schipperscursus om de theoretische zaken bij te spijkeren.
We hopen dat met name ook jongeren (hij én zij) zich zullen aanmelden: zij zijn onmisbaar voor de continuïteit!