Wieringer Skuutje WR60

Het oudste nog varende vissersschip van Nederland.

Voorjaarsklus 2018


 161023   Logo SSWR60   transparant (Custom)

Voorjaarsklussen 2018

 


Januari 2018.DSC02882 (Large)
Dit jaar zijn we vroeger begonnen met het onderhoud aan het Skuutje.

Los van de klussen die sinds de kerstvakantie thuis uitgevoerd konden worden zijn op 31 maart de WR4 en het Skuutje bij de jachtwerf in de Haukes op de kant gezet en schoongespoten in afwachting van het onderhoudswerk dat we de komende 12 dagen gaan uitvoeren.

De masten liggen ook op de kant voor het nodige onderhoud.

 

DSC02833

 DSC02856 (Large)

De losse dekplanken en een deel van de luiken zijn thuis in de bijkeuken meerdere keren in de Biotin olie en lak gezet. Nu nog een keer in de lak en weer met suiker bestrooien voor de nodige stroefheid van het dek. Dat scheelt een hoop werk en doorlooptijd als we in maart/april weer buiten bezig zijn.

De zwaarden zijn ook al kaal geschuurd en als de temperatuur weer wat oploopt kunnen ook die weer met olie en lak behandeld worden.

DSC02861 (Large)

 Klik hier voor het fotoalbum.DSC02858 (Large)

 DSC02849

 DSC02852DSC02855Alle vallen, schoten en overig touwwerk zijn eind januari in een taanketel behandeld (dit voorjaar nog gebruikt door Iris om de snert voor de werkgroep in te koken)  en kunnen in ieder geval weer één seizoen mee. Wel zullen we de fokkeschoten en zwaardlopers vervangen want die zijn door het weer zodanig verweerd dat ze niet meer betrouwbaar genoeg zijn bevonden.

Kees heeft tevens zijn grootzeil meegetaand maar die is iets kleiner geworden. De  soep werd iets te heet opgediend.

27 maart.
De masten zijn gehesen en op de kant op schragen gelegd. Op 10 april is de laatste hand gelegd aan het aflakken. Nu het wit van de masttop bijwerken dan kan de mast teruggeplaatst worden.

mini Schoonspuiten31 maart.
Zowel de Skuut als de WR4 zijn op de kade geplaatst. Eerst werd de Skuut op een verplaatsbare bok geplaatst en schoongespoten. Vervolgens werd de WR 4 onder de kraan op schragen geplaatst en na het schoonspuiten vond de Skuut langszij een plek. Hier konden we tot 11 april alle benodigde werkzaamheden uitvoeren.

Vorig jaar hadden we 4 lagen Biopin olie toegepast. Nu, een seizoen later, bleek dat dat niet genoeg geweest is. Op veel plekken was het hout onder de olie grijs van kleur geworden en sommige stukken van het dek waren zelfs zwart uitgeslagen. mini verfkrabbersEr is daarom door veel mensen een aantal dagen flink gewerkt om de huis van het schip weer kaal te krabben en op te schuren. Ook alle horizontale delen van het dek zijn helemaal kaal geschraapt en opgeschuurd. Telkens werden de kaal gemaakte delen diezelfde dag voor de eerste maal in de olie gezet maar uiteindelijk krijgt al het blanke hout minimaal 8 lagen olie te verwerken.

Tijdens de werkzaamheden bleek dat een naad van het vlak water mini breeuwenbleef lekken. Eerst is geprobeerd met neopreen kit de naad te dichten maar dat is niet gelukt. Daarop besloot Kees het maar op de ouderwetse manier aan te pakken: De naad werd dicht gebreeuwd. Twee dagen later werd nogmaals extra gebreeuwd want er bleef nog steeds water door sijpelen. We denken dat de naad nu gedicht is.

De Skuut was op een bok geplaatst maar omdat we het onderwaterschip ook moeten bewerken met anti-fauling waren er ook blokken hout geplaatst. Daardoor werd het vlak ter hoogte van de bun door het gewicht van het schip iets ingedrukt. De luiken van de bun waren daardoor niet goed terug te zetten. mini DSC02905Zij zijn zo wie zo stijf passend gemaakt en door het vocht ook iets uitgezet. Toen het schip weer in de takels hing kon met de nodige weerstand de luiken gemonteerd worden maar dat ging letterlijk niet zonder Slag en Stoot.

Hans is enige uren in de weer geweest om de naam opnieuw op boeg te schilderen.

11 april zijn beide schepen weer te water gelaten en ook dit jaar bleven ze nagenoeg droog.In de dagen daarna vinden nog enkele afwerk klussen plaatst zoals het schoonmaken van de bodemdelen en de kajuit.

 

mini P1080320

En dat is dan weer makkelijker gezegd dan gedaan. Zodra je ergens aan begint lijkt er wel steeds meer werk op je af te komen. En dan besluit je toch maar om dat schot extra te krabben en geheel opnieuw in de olie te zetten. mini DSC02919En tussendoor ga je ook verder met het aantal lagen olie op het dek. We hebben veel geluk gehad met het weer. Er kon bijna iedere dag gewerkt worden. En uiteindelijk kom je dan op het punt dat de mast er weer in geplaatst kan worden.

20 April beginnen we met de puzzel van de lijnen, vallen en blokken. Welke komt waar en moet hij linksom of rechtsom. De blokken mini DSC02920waren van de lijnen gedemonteerd om te kunnen lakken en de lijnen te tanen. En nu moet alles weer op zijn plek geplaatst worden en ook goed want als de mast eenmaal op zijn plaats staat kun je re niet meer bij. Het heeft de hele dag genomen om de masten opmini DSC02923 het Skuutje en de WR4 te plaatsen en de zeilen aan te slaan. Als laatste zijn de voorplecht en de vaste delen van de kuip in de achtste en laatste laag olie gezet en tevens met suiker bestrooid voor de broodnodige stroefheid.

 

mini DSC02924