Wieringer Skuutje WR60

Het oudste nog varende vissersschip van Nederland.

2018 Waddentoer naar NPZ

161023   Logo SSWR60   transparant (Custom)


52 20180712 203110WaddenSkuutjePromotieTocht (WSPT) 2018

Hoofdzakelijk door Tjeerdo Wieberdink.

Op 8 juli zijn we, uitgezwaaid door Kees, Hans en Evelien, vanmorgen begonnen aan onze  WaddenSkuutjePromotieTocht (WSPT). (Het eerste traject met Marc & Monique, Herman en Tjeerdo). Ons eerste doel is Harlingen. Als we daar zijn, kijken we of we nog naar een van de eilanden of een wantij doorvaren.
Zie ook het fotoalbum voor full screen foto's.

Om 15:00 uur passeerden we Harlingen. Hier kruisten we de forse stroom zeilboten die vanaf Terschelling richting Harlingen voeren. Tot Harlingen half gemotord, half gezeild omdat kruisen moeilijk ging vanwege de drukte en de smalle vaargeul. Nu via het Kimstergat naar Zwarte Haan. Met stroom mee op het zeil aan de wind met kluiver halen we tussen de 6 en 7 knopen. We willen tussen 17:00 en 18:00 uur, rond HW, op het wantij zijn. Daarna is de koers nog onbekend.

04 IMG 0810Gerrit
Je mokken en je mokkensteun werken geweldig. Één puntje om aan de passen: aan de zijkant van de mokkensteun schoolbordverf schilderen zodat we kunnen aangeven wie melk en/of suiker in de koffie wil ......

Na 10 uur varen, voeren we om 20:15 uur de haven van Nes (Ameland) binnen. Op het wantij (Abt) hadden we een uur voor HW maar 5 tot 10 cm onder het vlak: doodtij. 05 P1080816Ameland was behoorlijk vol. We lagen naast een Texelaar met hond en Schouw (De schipper kent Siem Hemelrijk, de oude eigenaar van het Skuutje, goed).
Onderweg viel het ons op dat de mast niet stijf opgesloten stond in de dekdoorvoer. Dit zal zijn oorzaak vinden in de langdurige hoe temperaturen en droge lucht. De remedie was simpel: de keggen rond de mast iets verder laten zakken zonder ze aan te slaan. De nieuwelingen onder ons, zonder ervaring op het Wad, gaan de uitdaging aan om de route voor morgen te bepalen. Hierbij komt het goed van pas dat we geplastificeerde kaarten aan boord hebben. Daar kun je met een viltstift naar hartenlust op schrijven en aanstrepen. En naderhand makkelijk schoon te maken met aceton of nagellak remover.
De eerste overnachting aan boord is goed gegaan. M&M in het vooronder, Herman en ik onder de dektent (nog niet in de koepeltent: die bewaren we voor slechter weer).

9 juli Vanmiddag richting Schiermonnikoog.

07 P1080826Wederom een bijzondere dag. Aan het begin van de middag Ameland zeilend verlaten. Wat vroeg zodat we op het wantij wel voor anker zouden moeten. Toen we vast liepen meteen het anker uitgegooid zodat we niet tegen de plaat zouden drijven. Dat gebeurde toch. Waarom? Het anker maar binnengehaald om opnieuw uit te gooien. Dat ging gemakkelijk, te gemakkelijk. Het enige onderdeel dat nog uit 1840 dateert bleek te zijn gebroken: alleen de schacht van de dreg werd binnengehaald. Het kruis met de vloeien ligt nu ergens op het wantij. 08 P1080827
Gelukkig hadden we een reserve anker dat op de hand wadend door het wad werd uitgebracht. De Skuut ging weer met de kop in de wind liggen en we konden een kwartiertje later verder varen. Weinig water onder het vlak. Ondertussen trok de wind aan. Minimaal 5 Beaufort uit NNW.
Met dubbel gereefd grootzeil met motor bij door de Zoutkamperlaag gevaren. Het Skuutje sneed door de golven. Best spannend of alles het zou houden. Ging prima. Wat zeilt het scheepje in dit soort omstandigheden goed! Om 18:45 uur na bijna 5 uur varen legden we aan in de jachthaven van Schiermonnikoog. Opnieuw vele reacties over het schip: ‘Wat een mooi schip’, ‘Ik heb jullie op de Flora in Den Oever gezien, wat leuk dat jullie nu hier zijn?’ en ‘Is dit nu dat bijzondere scheepje uit Wieringen?’.
Komende nacht en ochtend trekt de wind nog wat aan. Morgen ochtend eerst koffiedrinken bij Van der Werf en misschien ‘s middags een nieuw reisdoel.
We kwamen behoorlijk koud en hufterig in Schiermonnikoog aan. Herman en Monique verzorgden een heerlijke maaltijd die we binnen op aten omdat daar het houtkacheltje inmiddels lekkere warmte verspreidde (de buren: “Wat ziet en ruikt het er authentiek bij jullie uit”).
Omdat er inmiddels ook wat regen valt gaan we vannacht voor het eerst het koepeltentje dat Gerrit heeft verzorgd, proberen.
10-7
23 P1080893Ha die Gerrit
Vannacht heb ik werkelijk heerlijk geslapen. Tot half 8. In je tent.
Ik vond het idee van die tent allemaal wat overdreven; een zeiltje over de giek werkt toch ook maar ik ben nu om. Geen wind/tocht, goede temperatuur (warmer dan in het vooronder) en ‘s ochtends geen klamme slaapzak. Ik sliep op een luchtbed. Best handig omdat die de randen van de bun beter ‘neemt’ dan een dunnere inflatable.
En dan nog een puntje van kritiek. Als de bekers in het rek staan zie je de nummers niet: heb je eindelijk op het display gezien dat mok 3 geen suiker maar wel melk wil, kan je niet zien welke mok nummer 3 is ....
Het gaat goed, heel goed, hier. Vanmorgen windkracht 6. We gaan een dagje Schier doen.

Omdat de wind nog behoorlijk is en we mooi op schema voor Noordpolderzijl liggen, besluiten we een dagje op Schier te blijven: koffie drinken bij Van der Werf en fietsen naar de 12 IMG 0856Kobbeduinen.

13 180710   07   Tocht Skuutje van Den Oever naar NoordpolderzijlMorgenochtend naar de oostpunt van Schier en daar droogvallen en dan donderdagmorgen door naar Noordpolderzijl waar we aan het begin van de middag hopen aan te komen. De aflossing komt ook donderdag en dan kunnen we in twee gereserveerde trekkershutten bijkomen van alle ontberingen en de nieuwe crew bijpraten.

Ondertussen contact gehad met Hans die de inkopen doet voor het tweede deel van de tocht. Wel heel makkelijk die facilitaire ondersteuning!
18 P1080870Onze buurman verkeek zich op de dikte van de prutlaag en had hulp nodig om weer op de kant te komen.

Of er morgen een verslagje komt is nog onzeker: is er wel bereik op de oostpunt van Schier?

Wederom een mooie dag op ons mooie schuitje dat nog steeds veel bewondering oogst. Kees, je mag nog steeds trots zijn op het scheepje.


11-7 Vanmorgen om 06:00 uur opgestaan. Het water begon al behoorlijk te stijgen. Om 7:15 uur voeren we het kommetje van de haven van Schier uit. Meteen het zeil gezet en fiks afgestoken. Dat ging net. We raakten nog regelmatig de grond. Via de Geul van Brakzand richting Lauwersoog. Voor Lauwersoog de Zoutkamperlaag in oostelijke richting genomen. Via Poepegat naar het wantij van de Eilanderbalg. Vandaar was de koers noordelijk en hadden we stroom tegen: op de motor verder. Het is niet warm en het regent licht. Regelmatig zeehonden rond het schip.
30 180711   17   Tocht Skuutje van Den Oever naar NoordpolderzijlOnder de oostpunt van Schier bij het Willemsduin de kreek Schildersron in en daar in noordelijke richting naar het eiland opgestoken en voor anker. Niet ver van ons liggen nog 2 andere scheepjes. Verder is het een grote eenzaamheid. Om 11:45 uur was het water zo ver gezakt dat we vast raakten. Een uur later lagen we volledig droog. Een goede mogelijkheid om de beschadiging aan de schroef bij te werken en het onderwaterschip te controleren. Het weer verbetert, de wind blijft zo’n dikke 4 Beaufort uit het noorden.
Monique en Herman hebben een ruime hoeveelheid kokkels en mossels geraapt/opgegraven. Ook een oester. Ze spoelen nu en moeten nog zand spugen zodat we ze morgen in de paella kunnen gebruiken.
We hebben wat uitgerust/geslapen en gewandeld om de oostpunt van 31 P1080905Schier (waar je niet op mag) naar het Noordzeestrand. Herman heeft nog een duik genomen in zee. Schier groeit hard in oostelijke richting: duintjes met helmgras. Daartussen een hele grote zandplaat. Grote uitgestrektheid zonder mensen. Één grote eenzaamheid. Bijzonder.
Nu, om 17:45 uur, komt het water weer hard op. Over een uurtje zal het bij de Skuut zijn, weer een uur later zullen we wel weer drijven. Daarna zullen we het schip nog wat verplaatsen om morgen op tijd weg te kunnen varen richting Noordpolderzijl. Vannacht zullen we nog een keer droogvallen alleen wat minder lang dan vanmiddag.
Vanavond staan pannenkoeken op het menu.

12-7 Het laatste stuk naar Noordpolderzijl!
We zijn er. Vandaag om 7:45 uur vanaf de oostpunt van Schiermonnikoog vertrokken. Het eerste kwartiertje, met 42 P1080951stroom en wind tegen, op de motor. Onderweg zien we een zandplaat met zeker 50 zeehonden. Daarna alles gezeild, om 10:38 uur op het zeil aangelegd. Wel met de klauw en piekenval in de hand voor het geval het zeil snel gestreken moet worden.
Er liggen 4 andere scheepjes in Noordpolderzijl.
Koffie gedronken in het Zeilhoes en daarna schip schoongemaakt en nagespoeld met zoet water.
Om 14:30 uur arriveert de aflossingsploeg: Gerrit, Hans en Dieks. Ook Kees & Iris zijn er. Gezellig. We hebben 2 trekkershutten achter het Zeilhoes gehuurd. De tent die op het achterdek heeft gestaan wordt toegevoegd aan de slaapplaatsen van de trekkershutten.
Hans gaat straks paella maken met behulp van de mosselen en kokkels die we gisteren van Schier meegenomen hebben. De oude en nieuwe ploeg zijn nu sterke verhalen aan het uitwisselen. Het is gezellig!
Een afsluiting van het mooie eerste deel van onze WaddenSkuutjePromotieTocht. 48 180712   49   Tocht Skuutje van Den Oever naar Noordpolderzijl
Succes Dieks, Hans, Gerrit en Marc bij het tweede deel van de WSPT!

Overdracht
Vanavond heeft tijdens een heerlijke paella maaltijd de overdracht van het Skuutje plaatsgevonden.
Onder toeziend oog van scheepsbouwmeester Kees en ega Iris monsterden Herman, Monique en Tjeerdo af en monsterden Dieks, Gerrit en Hans aan. Marc hoefde niet aan te monsteren: hij blijft aan boord.
Morgenochtend rond 9:30 uur zal de nieuwe bemanning het schip vanuit Noordpolderzijl terug naar Den Oever varen waar ze hopen aan het begin van komende week aan te komen.

13-7
Om 9:30 staat er net voldoende water. Het Skuutje verlaat Noordpolderzijl. De geul wordt nog aangegeven met open (rode) en opgebonden (groene) prikken. Volgens ons is Noordpolderzijl de enige plaats waar de prikken nog niet vervangen zijn door kleine boeien.

59 180713   65   Tocht Skuutje van Den Oever naar Noordpolderzijl

WSPT#2018 deel2
WR60 Survival & Promotie Tour
12 t/m 16 july 2018 door Hans Zijm

Donderdag 12 july; Noordpolderzijl
50 P1080973Met een volgeladen auto proviand en kampeerspullen vertrekken wij; Gerrit, Dieks en Hans, rond de middag naar NPZ. Kleine twee uur rijden. Dieks en Gerrit vinden het nodig om halverwege bij een supermarkt in Leeuwarden nog wat extra proviand (bier) in te slaan. We horen dat de Skuut inmiddels al in NPZ is gearriveerd.
Na aankomst onze bagage en meegenomen proviand inladen in de boot en de spullen van de eerste bemanning er uit. Wat hebben we een hoop zooi mee!
De trekkershutten blijken een comfortabele verblijfplaats. Met sterke verhalen, drankje en Paella, verrijkt met kokkels en mosselen vers van het Wad, wordt de skuut overgedragen aan de nieuwe bemanning. En op tijd gaan slapen want morgen begint deel twee van de WSPT met als bemanning Dieks, Gerrit, Marc en Hans.


Vrijdag 13 juli; naar Ameland58 180713   62   Tocht Skuutje van Den Oever naar Noordpolderzijl
Ontbijtje van eieren met spek voor alle aanwezigen; trekkershutten ontruimen; spullen aan boord en we kunnen weg. 09:30; Grijs en somber bewolkt weer; noordenwind; best wel fris. Langzaam begint het water in het lange, smalle en modderige geultje van NPZ te stijgen. Weemoedig uitgezwaaid door de vorige bemanning en enkele toevallige passanten. De geul wordt nog aangegeven met open (rode) en opgebonden (groene) prikken. Volgens Tjeerdo is Noordpolderzijl de enige plaats waar de prikken nog niet vervangen zijn door kleine boeien. Heel traag pruttelen we op de motor tegen de vloedstroom en de wind in naar open water. Daar kunnen we zeilen; voorlopig is de koers bezeild. 13.30 passeren we Lauwersoog.


Voorbij Lauwersoog moeten we kruisen. Gaat lang goed maar hoogwater is geweest en we moeten tegen de eb het wantij in en het wordt steeds smaller en ondieper.
Even na vieren lopen we vast in overgang Paesensrede naar Wierumerwad; verderop is helemaal geen water meer; de boeien liggen gewoon plat op het drooggevallen wad. We hopen om rond half 8 vanavond als het water weer stijgt nog stukje op te stomen naar Pinkengat voor de nacht.
64 P1090015Nu eerst eten: Chili-con-carne; door de gebruikte "kampeer-ingrediënten" (corned-beef) is het meer een dikke bruinebonensoep. Na de afwas is het water naar ons idee voldoende gestegen om weer te gaan varen maar we lopen snel weer vast. Pas om 20:00 is er voldoende water om door te varen. Alles op de motor; in de ondiepe smalle kreekjes is geen ruimte om te zeilen met de voorhanden zijnde wind. Eerste idee was om een geschikte plek te zoeken om te ankeren en te overnachten maar al snel valt het besluit om door te varen naar Ameland. Daar komen we in het donker 23:30 aan. Elektronische navigatie met tablet en smartphone is in het donker toch wel handig; Marc en Gerrit zijn er druk mee. Tocht van 62 km in ruim 13 uur.


Zaterdag 14 juli; naar Terschelling
Vroeg op want onze buurman, een fraaie ijzeren blazer; SL1, waar we tegenaan liggen gemeerd, wil om 08:00 vertrekken. Wij doen het wat kalmer aan: eerst een ontbijt met alweer gebakken eieren met spek.
9.30 uur Ameland verlaten en via Blauwe Balg en Oosterom naar West Terschelling gevaren. Het zicht is enorm 69 20180714 163133goed; al van grote afstand is de Brandaris te zien. De zuidkust van Terschelling is prachtig te volgen. Alle dorpjes trekken aan ons voorbij. Op een gegeven moment zitten we op een punt waarop je nog net Ameland kan zien en
tegelijkertijd ook het Vuurboetsduin van Vlieland de kop opsteekt.
Dat was 36 km in 5 uur, helaas werkte windrichting en kracht niet mee dus was motoren vaak noodzakelijk; slechts korte stukjes gezeild.
Onderweg hadden we al een sterke dieselgeur geroken; als dan een lenspompje aanslaat en we in de bun kijken blijkt dat de pomp melkwit vet water spuit. Er is dus ergens brandstoflekkage. De afdichting van het tankdeksel blijkt de boosdoener. Hoe het een en ander te verhelpen is, is nog iets om over na te denken...Tijdens het eten koken (rijst met sajoer boontjes en een gehaktbal) komen bij Hans herinneringen van lang geleden boven: "Met z'n vieren, studenten, kwajongens, met een gehuurde BM de Friese meren onveilig maken: primitief kamperen, veel bier en achter de meiden aan. Nooit gedacht dat ik dat ooit nog weer eens zou meemaken. Al is de bierconsumptie beschaafder geworden en over die meiden zullen we ons maar geen illusies maken...."


Zondag 15 juli; naar Vlieland
Na het ontbijt met alweer gebakken eieren met spek moeten we eerst het probleem oplossen: de 73 20180715 113659brandstoflekkage. We hebben wel gereedschap maar geen materiaal en het is zondag dus geen winkels open. Havenmeester Liesbeth weet wel raad en stuurt Bertus op ons dak. Deze handige donder heeft allerlei knutselspulletjes bij zich en binnen korte tijd is het euvel verholpen en in het schip wordt de dieselgeur verdrongen door de lucht die vrijkomt uit de geopende verpakking van salami. Wat is erger?
We kunnen dus nu onderweg naar Vlieland.
De route gaat niet via het Schuitengat maar met een omweg eerst oostwaarts op de Oosterom dan oversteken over de Riepel en dan westwaarts door de Westmeep, Vliestroom en Stortemelk. Vooral de oversteek over de Riepel is leuk: het is niet diep maar voldoende voor ons. Klaterhelder water; je kan de bodem zien en schelpjes tellen en er lopen krabbetjes. Op de droogvallende zandbanken tussen Terschelling en Vlieland liggen grote kuddes zeehonden te maffen.82 20180715 175717
Er is nauwelijks wind en vrijwel de hele tocht op de motor gevaren, maar wel de zeilen gehesen zodat alles nog even goed door droogt. De stroming vlak voor de haven van Vlieland hebben we tegen en is zo sterk dat we ten opzichte van het steile strand aldaar maar stapvoets vooruit komen. En we zitten zo dicht bij de kant dat we het talrijke publiek op dat strand bijna een hand kunnen geven. Bij de smalle haveningang volgt een nieuw ervaring; plotseling kom je vanuit de sterke stroom in vrijwel stilstaand water en het schip schiet vooruit. Mooie grote en drukke jachthaven en wij veel bekijks; vooral nadat Marc de vlag met "Open Monumentendag" had gehesen.
Eten: de heren willen geen pasta met spaghettisaus. Dus improviseren: Gekookte aardappelen met sperziebonen in tomatensaus en een braadworstje.
84 20180715 205018's Avonds nog een wandelingetje gemaakt dat eindigde in de kroeg waar Dieks ooit een jeugdzonde heeft begaan. Gelukkig herkenden ze hem daar niet meer en werden we er dus niet subiet uitgeknikkerd.
Gevaren afstand vandaag 23.5 km in 3u 20min.


Maandag 16 juli; terug naar huis: Den Oever
Waar is de wind? De weersverwachting geeft zuidoosten wind later iets toenemend en krimpend naar oost. Kan gunstig voor ons uitpakken: eerste stukje dan maar op de motor en later afbuigen naar Wieringen met ruime wind achter? Daar komt niets van terecht. Het wordt alles op de motor; er is nauwelijks wind en dat wordt alleen maar minder. Vanaf de haven van Vlieland ZZO koers dwars over alle platen; het is toch hoogwater; volgens Dieks kunnen we overal varen. Afgezien van het monotone gebrom van de motor is het een prachtige tocht. Klaterhelder water waarin je de zeedieren (kwallen en zeewier) ziet langsdrijven. Overal steken zeehonden de kop boven water en kijken ons na. Uiteindelijk is het bladstil; de zee is als een spiegel. We hebben nog wel zeil staan maar dat dient hoofdzakelijk als zonnescherm. De lucht is ook helder; aan de ene kant zien we Texel en aan de andere kant Harlingen. Verder om ons heen zijn overal scheepjes te zien, de meeste ver weg, allen voorzien van grote zonneschermen.
Wat doe je dan zoal op zo'n saai reisje: nou, de boot een beetje schoonmaken en uitgebreid lunchen met proviand wat nog op moet: gebakken eieren met salami en braadworstjes met kaas; lekker op oud brood. Hans ontdekt dat whatsappen en sturen niet samen gaan, gezien de kronkels in het kielzog.....
09.30 vertrokken en Den Oever om 15.30 binnengelopen.88 DSC03008


In Den Oever staat een heel welkomst comité op ons te wachten, we hebben de skuut gelost aan de nog ongemonteerde steigers in de nieuwe hoek. Daarna met z'n allen nog een bakkie gedaan bij Kees en Iris aan board.
We kijken terug op mooie leerzame dagen op het mooie Wad, met het Skuutje in een functie van functioneel vakantie schip.
Wij zijn ook blij dat alle aanpassing die aan het schip zijn gemaakt voor dit soort expedities naar behoren werkten.


Onze dank aan allen die onze WSPT mogenlijk hebben gemaakt...