Wieringer Skuutje WR60

Het oudste nog varende vissersschip van Nederland.

161023   Logo SSWR60   transp150

2020 Jaarlijks onderhoud.

 


logo jachtwerf van der Kuijl BVOp zaterdag 21 maart is het Skuutje bij Jachtwerf Maarten van der Kuijl in de Haukes op de kant gezet voor het jaarlijkse onderhoud. De WR4 is maandag 23 maart op de kant gezet en kon onder de kraan blijven staan. Dat uitstel werd veroorzaakt door een ander hijsklusje die al voor de maandag gepland stond. Maar er was al veel werk verzet voor we zover waren.

mini P1100982

Na de laatste vaart op het Amstelmeer op 23 november is dan mini DSC03809toch het tijdstip aangebroken dat het Skuutje rust nodig heeft ter voorbereiding op een volgend en hopelijk druk nieuw seizoen. Daarom ligt het winterkleed over het schip met voldoende ventilatie om schimmelvorming en rotting tegen te gaan.

Die rust geldt overigens niet voor de vrijwilligers. Tijdens de cursus zeilnaaien worden de huiken onder handen genomen. Het scheurtje wordt dichtgenaaid en van een verstevigiMarcngslap voorzien. De metalen ogen worden gecontroleerd evenals alle naden. En alle touwtjes zo nodig vervangen.
 De zwaarden zijn al van de eerste lagen Biopin olie voorzien. De zeilen hebben in diverse woonkamers te drogen gelegen en worden gecontroleerd op schimmels. Het voorlijk van het grootzeil wordt dan ook behandeld met dunne teer om toekomstige schimmelvorming tegen te gaan.
Er zijn extra wandhaken gemaakt om van alles aan op te kunnen hangen.

Zwaarden onderhoud Alle dekplanken staan in de garage te drogen en waar nodig vervangen voordat het schuren en oliën gaat beginnen. Die klus startte eind januari waarbij al snel bleek dat een aantal laningen (de planken die onderin de kuip over de balken liggen) zodanig aangetast waren door vocht dat ze vervangen moesten worden. Na ruim 5 jaar dat het Skuutje in de vaart is, is dit het eerste 'groot' onderhoud. De laningen zijn aan de onderzijde kaal geschraapt en geschuurd omdat we ze nu in de teer zetten zodat het hout beter kan ademen. De bovenzijde en rondom wordt stemmig grijs gelakt.
De dekplanken en luiken worden, evenals andere jaren, geschuurd en van Biopin olie voorzien waarbij de laatste laag olie met grove suiker wordt bestrooid om een minder glad oppervlak te krijgen.

mini P1100993

Op 19 maart hebben we een begin gemaakt met het jaarlijkse onderhoud aan het schip. De dektent is verwijderd evenals het houten geraamte. De secundaire koelwaterleidingen en het vuilfilter van de motor zijn weer gevuld en de leidingen weer aangesloten. De motor sloeg na enkele seconden starten aan na 4 maanden stilstand en mocht gedurende 20 minuten het schip aan de landvasten laten trekken.

De problemen rond het Coronavirus dwongen ons tot het aanpassen van onze planning. Omdat onduidelijk was of er een lock down zou komen en wanneer namen we het besluit om direct aan de gang te gaan met het onderhoud aan het onderwaterschip. Het was een gokje of we het af konden maken want een houten schip laat je niet een maand of langer op het droge staan. Dan is het schip zo lek als een mandje doordat alle naden op staan.
mini P1110035Zaterdag 21 maart zijn de schepen naar de Jachtwerf van der Kuijl gevaren. Een afstand van 150 meter vanaf onze ligplaats. Eerst de mast van de WR4 gehesen. Dan de mast van het Skuutje en direct het schip op een verrijdbare bok geplaatst. Na het schoonspuiten het geheel direct vijf meter van de waterkant af geplaatst zodat de WR4 er naast kan komen. Die blijft onder kraan staan op een paar zware schragen. Eerst moet maandag nog een ander schip op een vrachtwagen gehesen worden en daarom kan de WR4 nu nog niet uit het water gehaald worden.

De Corona berichten maken ons wel een beetje zenuwachtig. Er dreigt een lock down maar wanneer is onduidelijk. Maandagmiddag gaat de staat daar over vergaderen. Voor die tijd zakt de dreiging van een lock down naar extra maatregelen. We besluiten daarom de WR4 op de kant te zetten en schoon te spuiten. Maandagavond horen we dat we door kunnen gaan maar wel voorzichtig moeten zijn met persoonlijke contacten. Gedurende de rest van de week zijn we voortdurend met ongeveer vijf personen aan het werk op twee schepen en al hetmini P1110103 rondhout wat 10 meter verderop op schragen ligt. Regelmatig corrigeren we elkaar op de 1,5 meter regel. En we worden regelmatig afgeleid door vluchten overvliegende rotganzen. Nadat het werk aan de WR4 tot en met het berghout gedaan was hebben we het schip 'droog laten vallen' op houten blokken zodat we minder trappen nodig hadden voor het resterende werk.

De hele week staat er een stevige oostenwind maar wel met heel veel zon. Gelukkig staan we in de luwte van de gebouwen waardoor het niet al te koud is. Maar iedereen is wel winters gekleed.

mini P1110159Donderdagmiddag besluiten we dat de schepen vrijdag weer te water gelaten worden. De schroef van het Skuutje had een beschadiging opgelopen en was ter reparatie naar IJlst gebracht. Die is donderdag weer opgehaald  en weer gemonteerd. Vrijdagmorgen is grotendeels benut om de masten weer van alle blokken en lijnen te voorzien en nog wat kleine klusjes te doen ter voorbereiding van het hijsen. Om 16:00 uur zijn we van start gegaan. Er stond een flinke wind, kracht 4 tot 5 Beaufort, maar dat gaf geen problemen. Eerst de schepen en daarna de masten. Beiden voorzien van nieuwe wimpels. Rond zes uur was de klus geklaard.

Zaterdag terug naar de ligplaats waar de stagen vastgezet zijn en alle lijnen en blokken netjes op hun plek vastgezet zijn. Nu rest nog het onderhoud aan de dekken en het zeilklaar maken van de schepen.

Door Corona gedwongen blijven we voorlopig op het Amstelmeer varen met kleine groepjes aan boord.

Kijk hier voor de foto's.

mini P1110262

 mini P1110254