Wieringer Skuutje WR60

Het oudste nog varende vissersschip van Nederland.

2020 Waddenvaart

Waddenvaart 2020.161023   Logo SSWR60   transp150

Een dagboek relaas over de 14 daagse waddentrip die we met het Skuutje hebben gemaakt.


0803 IMG 74961 augustus zaterdag
Vertrek 11.10 uur uitgezwaaid door Tjeerdo, Kees, Dieks, Rob en de vrouwen van Herman en Jan.
Doel is Cocksdorp. De wind is West 3 a 4. In het Visjagersgaatje hebben we meerdere slagen moeten maken. Vervolgens de geul over de Bollen en ja hoor, vastgelopen op een richel. Herman loopt het anker uit en 10 minuten later staat er net genoeg water om van de richel af te komen. Door naar het doel.
Op de Scheer verbaasd gekeken naar een dam in zee van Texel naar Friesland. Toen we weer vastliepen en eens goed keken zagen we dat we op het wantij lagen. Voor ons boeien die plat liggen. We zijn op de juiste plek maar iets te vroeg. Nu wachten tot de dam onderloopt. Een heel apart gezicht. Ook omdat het laagste deel van het wantij ruim 100 meter naast de betonning bleek te liggen.
Tijd voor koffie en thee. Tijd 16.14 uur. 


Na een uur pauze op de motor met laag vermogen op het laagste deel van het wantij af. Het leek een wasbord van enige honderden meters lang. 0801 IMG 7328Langzaam varen en het gewicht verdelen over voor en achterschip was de truc. Een zeilbootje achter ons volgde de route die wij ontdekten. Later leverde dat een leuke ontmoeting met Paul Raasveld, redacteur bij het blad Wadvaarders.
Om 18.00 uur, na een uur op de motor tegen de wind in, aangekomen aan de steiger Cocksdorp. En de steiger is ook het enigste dat er is. Dus ongewassen om 22.30 uur naar bed.

2 augustus zondag.
0801 P1110671Om 08.00uur  afvaren van het steigertje. Het is hoogwater en nu kunnen we de geul door op weg naar het strand 1 km verder. Daar willen we het opkomende tij afwachten. Jan moest voor zijn wedstrijdgevoel de Vriendsschapsboei aantikken. Dat lukte maar net. Bij het strand gaan we voor anker ongeveer 10 meter van het strand. Om 14.30 is het laag water. 1 Uurtje eerder kunnen we dan het anker lichten en met de stroom mee richting Vlieland zeilen. Wind NW 4 a 5 bft.
Tot die tijd luieren. J en H hebben gezwommen.
We zijn door de stroom gepakt en liggen nu met de kont tegen de wind.
Om 13.30 uur de zeilen in werkstand en het anker gelicht om richting Vlieland te varen. Het bleek dat we eigenlijk te ongeduldig waren. Maar na 5 uur op 10 meter van het strand te liggen wachten, wilden we wel actie. Op de droge Steenplaat konden we ruim 100 zeehonden bewonderen.
Om 16.00 uur liepen we aan de grond bij het wantij. En vervolgens duurde het tot 17.30 uur  totdat we over de plaat konden varen. 0802 IMG 7432
Het was al laat en Herman ging al koken nog voor we in de haven waren en moest daardoor tegelijk helpen met aanmeren. We verwachtte dat de haven overvol zou zijn maar gelukkig was er voor ons nog plaats.  En hier is wel sanitair zodat we lekker kunnen douchen.

3 augustus.
Herman en Jan willen vaker acteren als schipper. Per slot van rekening zijn ze schipper in opleiding. Dus vandaag is Jan schipper. Het doel is West Terschelling. Door het tij zijn we gedwongen te wachten tot 15.00 uur voordat  we kunnen afvaren naar West Terschelling. Eerst ontbijt met verse broodjes, daarna een wandeling over het strand. Er  was al wat onweer langs gekomen maar op het strand werden we overvallen door een korte maar hevige regenbui. Op de hoogte van camping Stortemelk lieten Herman en Jan zich even heerlijk met de stroom opzij drijven waarop Marc met een bezorgde blik ons uit het water dirigeerde. Heerlijke koffie en gebak genuttigd op de camping en later een uitgebreide lunch genoten in het dorp.
Na een lunch zijn we om 15.00 uur  vertrokken met weinig wind en stroom mee richting Terschelling. Via de Vliestroom ging het op het Schuitengat aan. De laatste ebstroom maakte het nog best lastig om daarin te komen. Daarna slingerden we gezellig erdoorheen en om 18.00 uur mochten we helemaal achterin de jachthaven aanmeren. Al snel ging Marc assisteren bij een jachtje dat zoet water lekte. De vrouw des scheeps riep heel hard: "Help, kan iemand helpen?" En onmiddellijk komen er mannen van de omliggende schepen in actie. De hele zoetwatertank was bij afwezigheid in de kajuit gestroomd door een lekke slang tussen de hydrofoor en de kraan in het keukentje. Als dank kreeg Marc een zak ongezouten nootjes. 
's Avonds zijn Jan en Herman op kroegentocht gegaan. Marc afwassen, douchen en met eigen muziekje over het wad uitgekeken met thee.
Morgen richting Ameland. De afstand is te groot voor 1 dag. Daarom plannen we een overnachting op het wad bij Oost Terschelling.

4 augustus dinsdag
Het badlokaal en de bakker ging pas om 08.00 uur open. Door sanitair gebruik en optuigen zijn we om 09.00 uur vertrokken naar het wantij. Wegens gebrek aan wind moesten we het laatste uur op de motor en vanaf het wantij konden we weer op zeil, koers 50 graden, naar de ankerplek op de Koffiebonenplaat. Aankomst 13.00 uur  inclusief aftuigen. Diepte 80 cm. Nu, na 12 min, bodem gevoeld. We liggen wel egaal lijkt het. Later bleek dat we vlakbij een houten paal lagen.
Herman ging een rondje om de kaap lopen terwijl Jan het geultje ging opzoeken voor wat dieper water. Marc heeft het onderwaterschip geschoond en de schroef goed schoon gemaakt. De schroef opnieuw doorsmeren lijkt niet nodig.
Verder luieren en morgenochtend verder naar Ameland Nes.
0805a IMG 7603Een avontuur om 23.00 uur. Het tij kwam op en de wind draaide naar zuid. Als het anker zou gaan krabben liepen we kans om op het restant paal te komen. Toen het water weer kwam wilden we het schip verplaatsen om niet in aanvaring met die paal te komen. De wind was inmiddels flink aangewakkerd en het was al donker geworden. Het was nog een hele tour om het schip tegen de wind los van het anker te krijgen. Met veel moeite kwamen we los. Aan de horizon zag de opkomende volle rode maan dat het goed was. De nacht was onrustig en 's ochtends bleek dat een vin van een ankerpoot eraf was. Nu liggen we vlak bij de geul, 500 meter van de paal af. Daarmee kunnen we ook vlot vertrekken morgenochtend. En we liggen dichterbij de rustplaats van de zeehonden.

5 augustus woensdag.
Na het verhalen raakten we om 02.00 uur eindelijk bodem en konden we slapen. Voor die tijd regelmatig op WinGps gecontroleerd of het anker hield. Gelukkig wel. Verder heel onrustig doordat de golven het schip goed in beweging hielden.
Om 07.00 uur  opgestaan. Er kwam al bijna water onder het schip. Op voorhand werd het anker tegen de wind in gelegd. Daarbij ontdekt dat één van de vleugels van het anker ontbreekt. Het oogt als een oude breuk. Ook zagen we dat we in de nacht waarschijnlijk over het anker zijn gegaan tijdens het veranderen van ankerplaats. Het bakboord onderwaterschip ter hoogte van de voorste bolder vertoont een vrij brede kras.
Om 09.00 uur het anker gelicht en met een rif in het grootzeil en de fok op, scherp aan de wind naar het Oosterom, Blauwe balg het Borndiep in. Via het Molengat naar Nes. Best enerverend door forse golfslag, af en toe bodem contact, veel buiswater en wind 5+ bft.
Aankomst in haven Nes 11.30 uur. Tijd om een ijsje in Nes te nemen en boodschappen te doen. ‘s Avonds heerlijk onder de toren gegeten en later nog de zon gedag gezegd aan het strand. Daarna aan boord met buren gebabbeld.

6 augustus donderdag
Vanmorgen om 11.00 uur vertrokken we uit Nes. Weinig wind maar stroom mee richting Engelsmanplaat. Door hoogwater passeerden we zonder problemen0806 IMG 7685 mooi op tijd de wantijen Zuiderspruit en de Holwerderbalg. Over de meeste platen kon gevaren worden. Alleen het laatste stukje hebben we de geul Smeriggat gevolgd tot aan de westkant van de plaat op de 1,2 meter lijn. Daar het anker uitgezet naast een klein geultje. Het schip trekt niet aan het anker door invloed van stroom en wind die elkaar opheffen. 1 Uur later is de stroom sterk genoeg om aan het anker te trekken. Zonnig en heel warm met een klein noordelijk briesje. Er liggen momenteel nog 7 schepen om ons heen. Herman en Jan maakten later een flinke wandeling over de plaat naar de observatiehuis van Staatsbosbeheer. Op de terugweg nog een biertje gescoord op een buurtboot. Een Hoogaars met een verlengde loefbijter.

7 augustus vrijdag.
Vroeg wakker. We liggen nog droog. De tijd benut om de hoeksteun op het roer weer vast te zetten. De fretboutjes trillen onderweg naar buiten.
Om 09.50 kwamen we los en bij voldoende water onder het Skuutje ging het anker op en voeren we het geultje Smeriggat in. Na 1 mijl moesten we een drempeltje over. Plotseling vloog Jan uit zijn stoeltje en kwam op het keukendakje terecht. Het schip ketste blijkbaar zo terug dat het daarna zo weer met een kleine koerswijziging de betonde geul in kon tuffen. De vaart naar Schier ging deels tegenstrooms en 100% tegenwind, dus alles op de motor. Bij 0807 IMG 7762nadering van de haven van Schiermonnikoog kregen we steeds meer tegenliggers. Er was dus plaats genoeg in de haven. Om 12.00 uur kwamen we aan in de jachthaven van Schier en kregen gelijk een prachtig plekje toegewezen. Na een heerlijke lunch fietsen gehuurd en eerst in het duinmeertje gezwommen en daarna naar de Schobbenduinen gefietst. Daar het op een lopen gezet richting zee. Een uur heen en een uur terug. Geweldig mooi daar. Op het terras van Hotel de Werf smaakte het bier méér dan geweldig. En het bleef nog lang warm op Schier. Twee jaar geleden kwamen we hier bij laag water droog te liggen. Hoe zal dat dit jaar uitpakken? De haven is uitgebaggerd. De schepen blijven netjes liggen maar uitvaren is onmogelijk.

Zaterdag 8 augustus.
Vandaag hebben we een afspraak om in de haven van Zoutkamp een deel van de bemanning te wisselen. Er staat weinig wind en er hangt zeedamp boven het wad. Zodra er genoeg water staat om de haven van Schiermonnikoog te verlaten gaan we op de motor via  de Geul van Brakzand richting Lauwersoog. Ter hoogte van het wantij zien we een streep dwars voor ons. Dat zal het wantij zijn. Daarom voorzichtig en langzaam er naar toe. Het blijkt een lijn vuil en schuim te zijn. Het wantij varen we zonder problemen over. Rond twee uur passeren we de Robbengatsluis en gaan ook hier weer op de motor verder naar Zoutkamp. Het is gezellig druk op het water. Je kunt wel merken dat de heersende hittegolf de mensen het water op jaagt. In het natuurgebied langs de Zoutkamperril lopen grote kuddes Konikpaarden en Hooglander koeien. En de koeien zoeken ook massaal verkoeling door in het kanaal pootje te baden.

Om 16:00 uur leggen we aan in de oude haven van Zoutkamp. Daar wacht een deel van de aflossing ons al op. Er is een warme maaltijd meegenomen van huis en gezamenlijk wordt er gegeten, gezongen, ijs gehaald en geborreld. We blijven met vijf man slapen. Twee in het vooronder en drie aan dek.0808 DSC03880

Zondag 9 augustus.
Vandaag staat weer een bezoek aan Engelsmanplaat op de agenda. Jan en Herman gaan naar huis en Rob en JaapJan monsteren aan voor het tweede deel van de tocht. Beiden zijn nog niet op een waddentrip geweest en droogvallen kennen ze ook niet.

Gelukkig staat er een lekker windje en kunnen we tot aan de Robbengatsluis alles op zeil doen. Voor de sluis is het zo druk dat we er net niet in kunnen. De tijd die we moesten wachten hebben we benut met het zetten van een rif in het grootzeil. Het zag er naar uit dat op het wad het iets harder zou waaien dan op het Lauwersmeer. En er was tijd om te lunchen en koffie te drinken.

We gaan met afgaand tij en halve wind door het Zoutkamperlaag richting de wantijen Paesenrede en Smeriggat. Beiden wantijen kunnen we zonder problemen passeren en we zoeken weer een ankerplaats op de 1,2 meter lijn. Het is er nu rustiger dan een paar dagen geleden. Als het water weg gelopen is blijkt dat we dichtbij de geul liggen. Rob en JaapJan maken een wandeling over de plaat en gaan op zoek naar kokkels. Die blijken rond het schip niet of nauwelijks aanwezig te zijn dus dat wordt al snel opgegeven. Verder genieten van de rust en ruimte en op zoek naar beestjes in de prut en op de schelpenbanken.

Maandag 10 augustus.
Vandaag de tocht naar Nes, Ameland. We vertrekken bij opkomend tij richting Holwerderbalg met een oostelijke wind kracht 4 in de rug. Daar moeten we voorzichtig te werk gaan omdat er nog niet ruim water onder het schip staat. Met alleen de fok actief en grootzeil in werkstand en de motor stand-by het wantij over. We voelen het wasbord onder het schip door gaan maar we raken niet vast. Het is spannend voor Rob en JaapJan. Dan via de betonning naar de Zuiderspruit. Ook hier met gereduceerd zeil met wind in de rug op het wantij af. Hier lopen we wel vast. We zetten het anker uit en na een kwartier durven we weer verder te gaan op de fok. En weer voelen we het wasbord onder ons maar het gaat wel vlot. Er zijn geen richels om ons tegen te werken.

Bij hoogwater varen we de haven van Nes in. Ook nu is er weer ligplaats genoeg. We besluiten om in Nes een restaurant te reserveren. Ja, dat kan wel maar dan wel vroeg want alles is volgeboekt. Met als resultaat dat we 1 1/2 uur op een leeg terras zitten. Hoezo volgeboekt? Maar wel lekker gegeten. Rob slaapt alle nachten in zijn slaapzak op het dek. Hij vindt dat prettiger dan in ons koepeltentje slapen en de temperatuur is hoog genoeg.

Dinsdag 11 augustus.
We hebben een afspraak om morgen in Harlingen twee verstekelingen op te pikken. Vandaag staat dus de route Ameland - Harlingen op de rit. De kortste route is Molengat, Kromme Balg, Vaarwater van de Zwarte Haan, de wantijen Vingegat en Kimstergat naar Harlingen. De windrichting en tij zijn gunstig om het hele stuk te zeilen.

We zijn zo met de zeilen bezig dat we niet door hebben dat we een geul te vroeg invaren. Door de toeristenboot achter ons langs te zien gaan naar een andere geul, het Brandgat, werden we wakker. Maar toen zaten we ook al aan de grond. Dat was even werken en zweten maar 10 minuten later zaten we ook in het Brandgat.

Het gaat voorspoedig tot boei VH 14 in beeld komt. Op afstand zien we een motorjacht vast liggen net naast de betonning. Hij lag hoog en dus echt vast. Een ankerketting liep in de richting van de vaargeul. Wij kiezen daarom een koers om zijn anker heen; direct daarna moeten we een scherpe draai naar rechts maken om in de geul te blijven maar dat mislukt schromelijk omdat we (te) ruim om het anker zijn gegaan. Het resultaat is dat we de bocht uitzeilen en naast de geul de bodem raken. De schipper van het jacht gaf nog aan dat we scherp moesten draaien maar dat was al te laat.

Grootzeil in werkstand (heerlijk dat dat kan bij ons) en kluiver neer. Met de fok en de motor wisten we het schip in beweging te houden en in 10 minuten kropen we naar de geul terug. Dat was weer een leuke en enerverende actie. Vervolgens de zeilen weer bij en verder naar het Vingegat. Ook daar weer zeil minderen en op de fok voorzichtig het wantij over op weg naar het Kimstergat. Hier lagen al meerdere schepen te wachten op hoog water. Maar met onze 60 cm platbodem gaan we door totdat het echt niet meer gaat en wonderwel (weer alleen op de fok) zonder problemen over het wantij. En dan zie je dat anderen het ook aandurven. Met als gevolg dat ze na 100 meter varen alsnog de bodem raken. We hebben nog een tegenligger gevraagd wat zijn diepgang was. 80 Cm was het antwoord waarop we een waarschuwing hebben afgegeven voor ondiep water omdat wij ook maar net aan over de ondiepte konden.

0814 P1110882Aankomst in Harlingen op het juiste moment voor de brugopeningen. Zonder te stoppen tot achter in de Noorderhaven als derde schip aangemeerd. Het was ondertussen hoog water dus ook de haven was voorzien van schoon zwemwater. Door de hittegolf van de afgelopen tijd was het water zeer aangenaam om te zwemmen wat we ook direct deden. Samen met de jonge kinderen van de buren die het prachtig vonden om ons werkschip te gebruiken als springplank van het zwembad.

Op een terrasje lekker gegeten met als afsluiting een heel lekker ijsje op een zwoele zomeravond.

Woensdag 12 augustus.

Na een ontbijt met verse broodjes van de warme bakker kwamen Monique en Valentine rond 09:00 uur op de kade aan. Na het overladen van de bagage en een regeling voor het parkeren van de auto bij kennissen voor de deur, konden we met de brugopening van 09:55 uur uitvaren naar Terschelling. Het plan was om de dames in West Terschelling af te zetten en vervolgens ons eigen plan te trekken. Het bleek al snel dat er op Terschelling geen mogelijkheid te vinden was waar de dames konden overnachten en dus werd het besluit genomen dat ze aan boord zouden blijven voor de nacht. De nacht zouden we dan droogvallen op Oost Terschelling. Er stond geen wind dus alles moest op de motor en dat gaat dan niet zo snel als we zouden willen. Onderweg zagen we nog twee of drie buinvissen bij ons in de buurt aan de oppervlakte. Helaas lieten ze zich maar éénmaal zien. Via de West Meep en de Noord Meep naar het Oosterom en voor het wantij Oosterom Oost bakboord uit naar het strand. Dat bleek verrassend vlak waardoor we redelijk dicht bij het strand konden varen zonder heel lang bij opkomend tij te moeten wachten op water onder het schip.

0813 IMG 20200813 130517088 HDRHet anker uit en eerst zwemmen in 80 cm diep water. Al snel kwamen we er achter dat hier heel veel kokkels geraapt konden worden. Tijdens de zoektocht (bij eigenlijk redelijk diep water) naar de kokkels rees ook het idee om het schip nog een paar honderd meter dichter naar het strand te verhalen. De bodem was zo vlak dat dat goed mogelijk was. Dus twee man aan boord en weg varen naar de kust. De vrouwen en JaapJan bleven achter in het midden van het grote niets dan water. Eigenlijk een vreemde gedachte om zo weg te varen. Tegen de tijd dat ze tot aan het schip waren gekomen hadden ze een halve emmer kokkels geraapt.

Na het droogvallen werd al snel een tweede emmer gebruikt om kokkels te rapen. Dankzij de natte bun kunnen we kokkels vrij lang goed houden. Op de droge plaat in emmers water en verder in een krat in de bun. Alleen in de havens is de verversing van de bun minder waardoor een klein deel van de kokkels het toch niet overleefde.

We hadden het tij een beetje verkeerd ingeschat waardoor we later droog waren dan verwacht. Het idee van een BBQ op de plaat hebben we daarom moeten laten varen. (Er stond daarvoor nog genoeg water). Gelukkig zijn we voorzien van een gasstel. Als  je om de boot heen liep door het kleine laagje water zag je lichtende zee op je voeten en in de golfjes.

De aanwakkerende wind werd fris. En wel zo fris dat we het zeilenkleedje ook nu als windscherm rond de kuip hebben geplaatst. Lekker gegeten en ook hier weer genieten van de rust, ruimte en zonsondergang. 's Nachts lagen er drie man zonder tentje heerlijk te slapen onder de vallende sterrenhemel wat leidde tot jaloerse geluiden uit het vooronder van de slapers die geen enkele vallende ster hebben gezien.0813 P1110819

Donderdag 13 augustus.
Vandaag naar West Terschelling waar de dames de veerboot naar Harlingen willen nemen. Bij het ontbijt liggen we helemaal droog dus het duurt nog uren voor we weg kunnen. Dat geeft ons tijd om naar het strand te wandelen. Maar eerst zien we een buurman met een vouwfietsje over de plaat strompelen. Een fiets op het wad!!!!
Op het strand aangekomen zien we sporen van autobanden en vrij veel zwerfvuil. Maar ook zeekraal en velden bloeiend lamsoor. En ja hoor; daar kwam de fietser aan. Hij had het dorp niet gehaald omdat hij niet te lang weg durfde te blijven vanwege opkomend tij. Achteraf gezien had hij tijd genoeg.

Toen we weer drijvend waren en ongeduldig waren geworden, werden de zeilen gehesen en koers naar de geul gezet. Ons ongeduld werd beloond met een forse hekgolf, modderwater en uit het roer lopen van het schip. We hadden wind in de rug dus het was lastig om vaart te minderen door de zeilen open te zetten. Maar na een paar honderd meter rustig aan varen en gewicht verdelen kwamen we op dieper water. Dat de plaat dus erg vlak was werd hierdoor wel duidelijk. Eenmaal in de geul konden we aan de wind varend richting West Terschelling. Het was inmiddels wel duidelijk dat we laat aan zouden komen. Te laat voor de dames om met de veerboot naar Harlingen en vervolgens met de auto naar huis te kunnen. Dus nog een nachtje aan boord over blijven en de volgende dag via taxi Skuut naar Harlingen.

Ook nu weer plaats genoeg in de haven. We meerden aan als derde schip aan zij van de LE72 van Frans Schreuder.
In een restaurantje gegeten en terug op de boot het tentje opgezet. Er dreigt onweer en regen. Om die reden zijn veel schepen de haven ingekomen en lag er een vierde schip aan ons aangemeerd.
We lagen met de koppies buiten de tent. Met z'n drieën is dat wat schikken maar met wat goede wil lukt alles. Genoten van het weerlicht boven het vaste land, wat een schouwspel! En geen druppel regen gehad.0814 P1110885

 Vrijdag 14 augustus.
Vandaag een taxirit naar Harlingen en voor ons ook een deel van de thuisreis. Ook vandaag weinig wind en dus veel op de motor maar wel het tij mee. En ook nu weer geluk met de brugopening naar de Noorderhaven. Deze keer helemaal door voorbij de draaibrug en een mooie plek aan de drijvende steiger zonder buren. Eerst wat te drinken gezocht op een terrasje en geregeld dat er een auto kwam om de dames naar de eigen auto te brengen.
Na het afscheid van de dames in de haven gezwommen. Bij het borrelen aan dek werden we gevraagd of het mogelijk was om een tv interview op te nemen aan boord van het Skuutje. Dat vonden we best. Het schip hadden we al gedweild en gepoetst dus alles glom tegen je op. Alleen moesten we de kleding die te drogen hing even opruimen en de stoelen op de kade zetten zodat het dek ruim was voor de camera en de mensen. Helaas vergaten wij om er een foto van te maken en om gegevens uit te wisselen. Er is ons toegezegd dat we de ruwe opnamen en het uiteindelijke interview toegestuurd krijgen. Dat wachten we dus maar af.

Zaterdag 15 augustus.
Vandaag terug  naar Den Oever. Weinig tot geen wind en kans op regen. we wilden ontbijten bij de HEMA maar die ging pas om 09:00 uur open. Wij besloten om dan maar verse broodjes te halen en de brugopening van 08:55 uur te benutten om naar buiten te gaan. Wel alle zeilen klaar gezet en buiten de haven gehesen. De stroom zorgde voor de juiste richting en het zeil gaf net genoeg druk om het schip op koers te houden. Voor de sluizen van Kornwerderzand kregen we een redelijke bui over ons heen waardoor het stof van de zeilen spoelde. Ondertussen hadden we ook de motor bijgezet dus met een flinke gang richting thuis. Onderweg de werkzaamheden aan de Afsluitdijk bestudeerd en om 14:00 uur aankomst in de haven van Den Oever verwelkomt door de dames en heren opvarenden.

Alles bij elkaar een zeer leuke trip. De windrichting kwam ons uitstekend van pas. Met westelijke wind richting Schier en met oostelijke wind de tweede week terug naar Den Oever. Alle eilanden hebben we aangedaan. We zijn vier maal drooggevallen. We hebben ervaring opgedaan hoe je met een wantij en bijbehorend getijde moet omgaan. Het maken van een vaarplan met vertrek en aankomsttijd zit er nu aardig ingestampt evenals het werken met kaarten en elektronische kaarten. Er is veel gezeild met vol tuig inclusief de kluiver. In enkele gevallen werd er nogal fors aan de kluiverboom getrokken. Door de kluiver halverwege de boom te plaatsen werd de boom minder zwaar belast maar bleek het schip ook scherp te kunnen zeilen met vol tuig. Iets wat ons niet bekend was. Meestal als we scherp zeilen halen we de kluiver neer maar halverwege zetten kan dus ook. Ook hebben we veel gevaren met een rif in het grootzeil. Daarmee bleef het schip rustiger terwijl het nauwelijks invloed had op de snelheid. Als het even kon maakten we alles zeilklaar in de haven. Grootzeil in werkstand en kluiver volledig aangeslagen op het dek en de fok ook gereed voor gebruik.

Voor ons geld: Graag volgend jaar weer. Maar als het even kan graag met twee schepen.

Zie ook het fotoalbum met 65 foto's van deze tocht.

0806b P1110707